-
PLUS
Krönika: Billiga mobiler är inte dåliga
-
PLUS
Krönika: Ökande likriktning och mer av samma
-
PLUS
Apples lansering på djupet
-
PLUS
Prisvärda mobiler, Swedbank, problemlösning, Xiaomi 15 Ultra och mer – Mobil ger svar
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon - del 2
-
PLUS
Krönika: Därför kan vi förvänta oss en ny Windows-telefon
-
PLUS
Krönika: Bra jobbat! Du har simmat 1 meter – se alla uppgifter om ditt träningspass här
-
PLUS
Airpods: 11 tips för att hitta okända funktionerna och lösa vanliga problem
-
PLUS
Googles Pixel 10-lansering på djupet
-
PLUS
Krönika: När AI behöver en ständig övervakare
Skiftar mobilfokus till bilar och spel
Nvidia går till reträtt för smartphones

Nvidia vill inte konkurrera med låga priser.
Med en grafikkortsförsäljning i fritt fall på PC-marknaden och med misslyckade satsningar på grafikkretsar för mobilmarknaden, så är det tufft för Nvidia just nu. I en intervju med CNet förklarar företagets vd Jen-Hsun Huang hur Nvidia nu ska skifta fokus gällande grafikkretsmarknaden för mobiler.
– För vanliga telefoner så finns det bara en strategi som fungerar just nu, och det är lägre priser. Det är inte det som gör oss unika och det är inte sånt vi sysslar med, säger Nvida-basen och konstaterar också att företagets Tegra 4i inte blev den framgång som man hade hoppats på.
– Tegra 4i blev inte så framgångsrik för oss, säger han.
Med Tegra 4i var Nvidias tanke att få nya marknadsandelar genom att ge också enklare smarta telefoner integrerad 4G, men försäljningsframgångarna har uteblivit. Nvidias fokus på mobila enheter kommer inte att handla så mycket om just mobiltelefoner framöver, utan mer om andra grafikintensiva mobila produkter, hävdar Jen-Hsun Huang.
– Vi tror att spelande på Android kommer vara viktigt, säger han och berättar också att man kommer fokusera på bildatorer, där det visuella är viktigt, och på mobila enheter som mediaspelare och spelenheter där grafikprestandan är väldigt viktig.
Enligt Jen-Hsun Hang har mobilmarknaden för grafikkretstillverkare på mycket kort tid förändrats på så vis att tillverkarna nu får konkurrera med priserna och inte med att erbjuda den mest avancerade tekniken.
– Vår strategi är inte att ge oss in på kommodifierade telefoner.