-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Skiftar mobilfokus till bilar och spel
Nvidia går till reträtt för smartphones

Nvidia vill inte konkurrera med låga priser.
Med en grafikkortsförsäljning i fritt fall på PC-marknaden och med misslyckade satsningar på grafikkretsar för mobilmarknaden, så är det tufft för Nvidia just nu. I en intervju med CNet förklarar företagets vd Jen-Hsun Huang hur Nvidia nu ska skifta fokus gällande grafikkretsmarknaden för mobiler.
– För vanliga telefoner så finns det bara en strategi som fungerar just nu, och det är lägre priser. Det är inte det som gör oss unika och det är inte sånt vi sysslar med, säger Nvida-basen och konstaterar också att företagets Tegra 4i inte blev den framgång som man hade hoppats på.
– Tegra 4i blev inte så framgångsrik för oss, säger han.
Med Tegra 4i var Nvidias tanke att få nya marknadsandelar genom att ge också enklare smarta telefoner integrerad 4G, men försäljningsframgångarna har uteblivit. Nvidias fokus på mobila enheter kommer inte att handla så mycket om just mobiltelefoner framöver, utan mer om andra grafikintensiva mobila produkter, hävdar Jen-Hsun Huang.
– Vi tror att spelande på Android kommer vara viktigt, säger han och berättar också att man kommer fokusera på bildatorer, där det visuella är viktigt, och på mobila enheter som mediaspelare och spelenheter där grafikprestandan är väldigt viktig.
Enligt Jen-Hsun Hang har mobilmarknaden för grafikkretstillverkare på mycket kort tid förändrats på så vis att tillverkarna nu får konkurrera med priserna och inte med att erbjuda den mest avancerade tekniken.
– Vår strategi är inte att ge oss in på kommodifierade telefoner.