Autogiro med appen

Ny tjänst hos Swish: Prenumerationer med återkommande betalning

En ny tjänst där företag ska kunna ta initiativet till återkommande Swish-betalningar som dras från ditt konto förbereds just nu.

Publicerad Uppdaterad

Swish förbereder en ny tjänst kallad Swish Återkommande betalningar. Denna tjänst har ännu inte lanserats, men den bekräftas i nya avtalsvillkor som Skandia ber sina kunder att acceptera.

Tjänsten innebär att företag kan ta initiativ till betalningar som blir återkommande, som en typ av prenumeration alltså. För att som kund tacka ja måste du först ansluta dig till denna tilläggstjänst och acceptera villkoren. Det är alltså tilläggstjänsten som heter "Swish Återkommande betalningar."

I avtalstexten hos Skandia (finns under punkt 8 i pdf) beskrivs tjänsten som att både företaget som initierar prenumerationen och du som kund måste anslutas till tjänsten. Debiteringen sker återkommande på en överenskommen tidpunkt, ungefär som autogiro alltså.

Skandias avtalsvillkor som nu presenteras träder i kraft först den 26 april 2024, så det kan alltså dröja minst tills dess eller senare innan tjänsten lanseras. 

Swish presstjänst bekräftar för Mobil att tjänsten kommer lanseras under våren och att mer information om Swish Återkommande betalningar släpps framöver.

– Med återkommande betalningar slipper användaren ta fram sitt kreditkort eller få hem en pappersfaktura på en återkommande tjänst, istället dras pengar enkelt, i realtid, via Swish, säger Jenny Ragnertz.

Det ska alltså vara smidigt för både kunder och företag, enligt Swish själva, och tjänsten lanseras under våren.