-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Nokia går på juridisk offensiv
Oneplus kan försvinna från svenska butikshyllor

Nokia stämmer Oppo, vilket kan få en rad mobiler att försvinna från butikshyllorna.
Nokia stämmer Oneplus moderbolag Oppo, vilket kan få till effekt att samtliga mobiler från Oppo och Oneplus kan tvingas bort från butikshyllorna. Patentdispyten har redan lett till att Oppo- och Oneplus-mobiler har slutat säljas i Tyskland efter att Oppo förlorade en överklagan i rätten, men Nokia har stämt Oppo även i Sverige, Finland, Frankrike, Spanien, Nederländerna och Storbritannien. I dessa länder går det dock fortfarande att köpa mobilerna. Det tyska rättsbeslutet har ingen egentlig betydelse för dessa länder, men kan eventuellt sända en signal för vilket av företagen som står på säkrast mark rent juridiskt.
Anledningen är en dispyt som har pågått i flera år angående 4G-teknik. Oppo säger att det handlar om en tidigare ömsesidig licensiering, men att Nokia nu kräver för höga avgifter för att förnya avtalet. Haveriet i förhandlingarna har därmed lett till att en domstol i Mannheim belagt Oppo med försäljningsförbud. Läckor hävdar att licenskostnaden skulle uppgå till 2,5 euro per såld enhet. Det blir dessutom mer intrikat i det att det skulle krävas ett globalt avtal för att följa tysk lag, vilket skulle kunna göra en licensiering till en väldigt dyr affär för Oppo. Eventuellt kan den bli så dyr att Oppo väljer att lämna den tyska mobilmarknaden, trots att man har drygt tio procent av den.