-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Genererar pengar
Operatörer kan blockera mobilannonser
Inom kort kanske du slipper annonser i mobilen, tack vare din operatör.
Operatörer vill ha mer pengar och som sidoeffekt får du ett lite enklare liv. Det är mer eller mindre sammanfattningen av att mobiloperatörer snart kan börja blockera mobila annonser.
Med hjälp av företaget Shines teknik kan operatörer blockera annonser i sina nätverk, lite som att sätta en reklamblockerare redan i nätet istället för i de enskilda enheterna. Det gör att annonsjättar som Google skulle kunna filtreras bort innan de når användarnas telefoner.
Att slippa annonser i mobilen är den direkta effekten, vilket kan ses som en slags konsumentnytta. Särskilt eftersom mobila annonser både drar en hel del data och har visat sig suga en hel del extra batteri.
Att slippa annonser lättar även på trycket i nätverken, vilket även är positivt från operatörernas sida i åtminstone större städer, men det blir snabbt klart vad moroten för operatörer att använda tekniken ligger. Nämligen att sätta press mot annonsföretagen att betala ut en del av intäkterna från annonserna till operatörerna för att de ska synas över huvud taget.
Än så länge har inga operatörer nämnts i klartext som användare av tekniken.
