-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Genererar pengar
Operatörer kan blockera mobilannonser
Inom kort kanske du slipper annonser i mobilen, tack vare din operatör.
Operatörer vill ha mer pengar och som sidoeffekt får du ett lite enklare liv. Det är mer eller mindre sammanfattningen av att mobiloperatörer snart kan börja blockera mobila annonser.
Med hjälp av företaget Shines teknik kan operatörer blockera annonser i sina nätverk, lite som att sätta en reklamblockerare redan i nätet istället för i de enskilda enheterna. Det gör att annonsjättar som Google skulle kunna filtreras bort innan de når användarnas telefoner.
Att slippa annonser i mobilen är den direkta effekten, vilket kan ses som en slags konsumentnytta. Särskilt eftersom mobila annonser både drar en hel del data och har visat sig suga en hel del extra batteri.
Att slippa annonser lättar även på trycket i nätverken, vilket även är positivt från operatörernas sida i åtminstone större städer, men det blir snabbt klart vad moroten för operatörer att använda tekniken ligger. Nämligen att sätta press mot annonsföretagen att betala ut en del av intäkterna från annonserna till operatörerna för att de ska synas över huvud taget.
Än så länge har inga operatörer nämnts i klartext som användare av tekniken.
