I Axfood-butiker under våren
Point rullar ut NFC-terminaler i 450 matbutiker
Kontaktlösa tekniken NFC blev ett hett ämne på Mobile World Congress i år. Nu börjar tillämpningar komma ut på den svenska marknaden. Betalningslösningsföretaget Point implementerar under våren NFC-anpassade terminaler i dagligvarukoncernen Axfoods 450 Willys-, Hemköp- och Tempobutiker.
Point Transaction Systems AB, som sedan tidigare haft avtal med Axfood, har ingått ett nytt avtal med dagligvarukoncernen. Istället för att Axfood ska köpa terminaler levererar nu Point terminaler, service och support som tjänst till en fast månadskostnad. De nya terminalerna har stöd för NFC (Near Field Communication) och rullas ut under våren till 450 butiker, bland dessa Willys, Hemköp och Tempo.
– Med betalningslösningen som en tjänst behöver vi inte oroa oss för ny teknik, nya säkerhetskrav och händelser som orsakar problem i kassan, säger Jan Lindmark, vd för Axfood IT, i ett pressmeddelande.
De nya terminalerna har en stor ”användarvänlig färgskärm med touchfunktion” och en högre minneskapacitet. De snabbar på transaktioner och ger en mer interaktiv upplevelse för kunden, enligt Point.
Under senaste veckan visade även it-företaget Mobill en ny version av sitt biljettsystem som stödjer NFC, medan svenska mobilbetalningsföretaget Accumulate uppdaterade sin plattform, som även den stödjer NFC.