-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
-
PLUS
Apple Intelligence påminner mig om något betydligt bättre
-
PLUS
Mobils stora guide till Apple Intelligence i Iphone
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkare för första gången, igen
Ingenting är gratis
Rabatt på mobil mot reklamtvång

Amazon försöker nu, efter misslyckandet med företagets Fire Phone, att locka mobilköpare med lägre priser i utbyte mot reklam i mobilen.
Från och med igår så erbjuder Amazon sina Prime-medlemmar 50 dollar (cirka 425 kronor) i rabatt på två Android-mobiler. Den ena av mobilerna, Moto G, får under en begränsad tid sitt pris sänkt med 75 dollar (cirka 637 kronor). Det reguljära priset för Moto G på Amazon är 199 dollar (cirka 1690 kronor).
Haken med erbjudandet är att kunderna måste gå med på att bli visade reklam på låsskärmen, ett system som redan används på Amazons Fire-surfplattor och Kindle-läsplattor.
Tillvägagångssättet är inte ett stort steg i sammanhanget, att ta fram en egen mobiltelefon kräver mycket mer, men om konceptet är framgångsrikt så kan det bli ett vanligare fenomen, och då inte bara när det gäller Amazon.
Vad tycker ni? Är det värt att bli påtvingad reklam om man får betalar mindre för en mobil eller surfplatta, eller föredrar ni fullt pris och reklamfrihet istället?