-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Ingenting är gratis
Rabatt på mobil mot reklamtvång

Amazon försöker nu, efter misslyckandet med företagets Fire Phone, att locka mobilköpare med lägre priser i utbyte mot reklam i mobilen.
Från och med igår så erbjuder Amazon sina Prime-medlemmar 50 dollar (cirka 425 kronor) i rabatt på två Android-mobiler. Den ena av mobilerna, Moto G, får under en begränsad tid sitt pris sänkt med 75 dollar (cirka 637 kronor). Det reguljära priset för Moto G på Amazon är 199 dollar (cirka 1690 kronor).
Haken med erbjudandet är att kunderna måste gå med på att bli visade reklam på låsskärmen, ett system som redan används på Amazons Fire-surfplattor och Kindle-läsplattor.
Tillvägagångssättet är inte ett stort steg i sammanhanget, att ta fram en egen mobiltelefon kräver mycket mer, men om konceptet är framgångsrikt så kan det bli ett vanligare fenomen, och då inte bara när det gäller Amazon.
Vad tycker ni? Är det värt att bli påtvingad reklam om man får betalar mindre för en mobil eller surfplatta, eller föredrar ni fullt pris och reklamfrihet istället?