-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
Ingenting är gratis
Rabatt på mobil mot reklamtvång

Amazon försöker nu, efter misslyckandet med företagets Fire Phone, att locka mobilköpare med lägre priser i utbyte mot reklam i mobilen.
Från och med igår så erbjuder Amazon sina Prime-medlemmar 50 dollar (cirka 425 kronor) i rabatt på två Android-mobiler. Den ena av mobilerna, Moto G, får under en begränsad tid sitt pris sänkt med 75 dollar (cirka 637 kronor). Det reguljära priset för Moto G på Amazon är 199 dollar (cirka 1690 kronor).
Haken med erbjudandet är att kunderna måste gå med på att bli visade reklam på låsskärmen, ett system som redan används på Amazons Fire-surfplattor och Kindle-läsplattor.
Tillvägagångssättet är inte ett stort steg i sammanhanget, att ta fram en egen mobiltelefon kräver mycket mer, men om konceptet är framgångsrikt så kan det bli ett vanligare fenomen, och då inte bara när det gäller Amazon.
Vad tycker ni? Är det värt att bli påtvingad reklam om man får betalar mindre för en mobil eller surfplatta, eller föredrar ni fullt pris och reklamfrihet istället?