-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Ingenting är gratis
Rabatt på mobil mot reklamtvång
Amazon försöker nu, efter misslyckandet med företagets Fire Phone, att locka mobilköpare med lägre priser i utbyte mot reklam i mobilen.
Från och med igår så erbjuder Amazon sina Prime-medlemmar 50 dollar (cirka 425 kronor) i rabatt på två Android-mobiler. Den ena av mobilerna, Moto G, får under en begränsad tid sitt pris sänkt med 75 dollar (cirka 637 kronor). Det reguljära priset för Moto G på Amazon är 199 dollar (cirka 1690 kronor).
Haken med erbjudandet är att kunderna måste gå med på att bli visade reklam på låsskärmen, ett system som redan används på Amazons Fire-surfplattor och Kindle-läsplattor.
Tillvägagångssättet är inte ett stort steg i sammanhanget, att ta fram en egen mobiltelefon kräver mycket mer, men om konceptet är framgångsrikt så kan det bli ett vanligare fenomen, och då inte bara när det gäller Amazon.
Vad tycker ni? Är det värt att bli påtvingad reklam om man får betalar mindre för en mobil eller surfplatta, eller föredrar ni fullt pris och reklamfrihet istället?