-
PLUS
Duell i tunnaste vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Honor Magic V3
-
PLUS
Krönika: Världens tunnaste mobiltelefon
-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
Ny kvartalsrapport
Rapport: Samsungs vinst rasar inom mobilt

Teknikjätten Samsung har backat inom det mobila under senaste kvartalet. Det visar företagets nya rapport som nyss blivit offentlig.
Samsung har haft en stark uppgång under senaste tiden - andra kvartalet 2013 redovisade företaget en rörelsevinst på 61 miljarder kronor, en ökning på hela 26 procent. Även kvartalet efter kunde företaget visa på en rekordvinst.
De senaste kvartalssiffrorna för fjärde kvartalet 2013 är dock inte lika munter läsning. Rapporten visar att vinsten rasat med 6 procent, vilket motsvarar cirka 49,4 miljarder kronor. Detta låg dock inom Samsungs egna förväntningar.
Vi kan också se en ökning av omsättningen med 0,3 procent. Det kan verka lite, men för ett företag i Samsungs klass motsvarar det här cirka 353 miljarder kronor.
Tappar i omsättning och vinst
Ett annat, större orosmoln är utvecklingen inom det mobila området. Här backar Samsung både när det kommer till omsättning och vinst - tillbakagången ligger på 9 respektive 18 procent.
Raset beror enligt den sydkoreanska teknikjätten på allt tuffare konkurrens från andra tillverkare, framför allt i lågprissegmentet. Dessutom ska kostnaderna ha ökat.
Resultatet för fjärde kvartalet ska även ha tyngts av en bonus på motsvarande cirka 4,8 miljarder kronor som betalades ut till de anställda. Detta för att fira den nya strategin, utformad av företagets styrelseordförande Le Kun-hee, som legat bakom Samsungs tillväxt.
Inför 2014 har Samsung sänkt förväntningarna på omsättningen.