-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Omryktade förhandlingar
Så ska Google sno Apples affärskunder
Google storsatsar på businesssegmentet genom nytt samarbete.
Knappt har bläcket hunnit torka på det påskrivna avtalet mellan Apple och IBM innan en konkurrent inom företagssegmentet ser ut att vara på gång. Google ska enligt The Informer föra samtal med Hewlett-Packard (HP) för att på allvar ge sig i kast med företagsmarknaden, rapporterar Cnet.
"Enterprise Siri”
Vad det ska röra sig om är att utveckla Google Now, den virituella assistent-tjänst som exempelvs tipsar dig om restauranger eller informerar om trafikstopp, till att även kunna servera affärsanpassad information, exemplvis andra bolags kvartalsrapporter eller konfidentiell information om egna företaget, till exempel säljsiffror.
HP:s roll i samarbeet inte bara att ge Google tillgång till sitt gedigna företagskundnät. Enligt Cnet ska HP ha börjat pitcha och utveckla en "Enterprise Siri” för Apples räkning – ett potentiellt samarbete som tog slut innan det börjat i och med Cupertino-företagets ovannämnda IBM-allians.
Fortune 100 väljer Apple
Googles intresse i frågan är inte bara de nya kunder i form anställda som följer med varje företag men även att dessa, vana vid Googles företagslösningar, såklart blir mer benägna att även använda Googletjänster privat.
Apple är nämligen sedan länge förstahandsvalet för majoriteten av de Fortune 100-företag vars mobilpreferenser Good Technology analyserar varje kvartal och även om mindre och medelstora företag gärna knyter sig till de gratistänster som Google erbjuder i form av exempelvis Gmail och Google Docs så gäller alltså inte detta för dessa giganter i världsekonomin.
Google växlar upp
Påpekas ska dock att i senaste Good technology-rapporten vann Android som plattform betydande fem procent på Ios bekostnad. En av anledningarna till Apples satsning på företag är just att flera småföretag väljer att behålla Googles tjänster, även när de vuxit sig större.
Men för Google tycks alltså varken dessa vara tillräckligt många eller skiftet från Ios gå snabbt nog. Förra månaden annonserade exemplevis företaget att man bryter loss meddelandeplattformen Hangouts från Google+ för att låta tjänsten ingå i dess företagspaket. Även om ett eventuellt HP-samarbete inte skulle påskynda processen nämnvärt i och med att mjukvaran skulle behöva anpssas för varje enskilt företag, visar det att Google har lagt in en andra växel i sin affärssatsning.

