Ökad e-handel utanför EU

Så skyddar du dig när du handlar på nätet från utlandet

Enligt Tullverket har antalet importdeklarationer mer än fördubblats på tio år. Det beror på att fler handlar på nätet från sajter utanför EU. Men det innebär också risker. Vi tipsar om vad du kan göra för att undvika dåliga överraskningar.

Publicerad Uppdaterad

Att Tullverkets statisktik visar på mer än en fördubbling av tulldeklarationer på tio år beror säkert delvis på att man blivit mer uppmärksamma på den här typen av försäljning, men det råder inget tvivel om att e-handeln med sajter från andra sidan jordklotet har ökat. För den som ska köpa en ny mobiltelefon är det till exempel talande för hur många tusenlappar billigare man kan få en mobil med samma specifikationer om man köper den från en asiatisk e-handelssajt.

Tullverket påpekar att när man som privatperson handlar med länder utanför EU riskerar flera fallgropar som ställer krav på att man är påläst och vaksam. För den som inte är uppmärksam kan varan som klickades hem billigt i slutändan kosta mångdubbelt mer.

– Många e-handelssajter är otydliga med att man handlar direkt från ett land utanför EU. Helt plötsligt har du som konsument förvandlats till importör. Om du inte är medveten om det kan tull, moms och avgifter komma som en kalldusch, säger Zuher Rajpar biträdande chef för Tullverkets kontrollenhet öst.

Har du importerat en vara från utanför EU ska du betala tull och moms. Du får ofta betala en administrativ avgift för själva förtullandet, utöver moms på varans pris samt frakt. Som exempel uppger Postnord att när de agerar tullombud för varor värda under 1600 kronor är denna fasta avgift 75 kronor, vilket gör att särskilt billiga prylar med fri frakt kan bli rätt mycket dyrare än man tänkt sig. För varor som kostar över 1600 kronor är hanteringskostnaden 150 kronor, utöver momsavgiften. Varor som förtullas direkt av Tullverket får ofta ännu högre påslag.

Förutom extrakostnaderna vid handel utanför EU finns det andra fördelar med att köpa från webbutiker inom EU. Varor som handlas på nätet från länder utanför EU har inte alltid genomgått samma kvalitetskontroller och i de länder där de produceras kan det finnas andra regelsystem för produkternas konstruktion och säkerhet. När man e-handlar direkt från företag i länder utanför EU har man inte heller samma konsumentskydd, till exempel om man vill reklamera eller lämna tillbaka en vara. Ett exempel är mobilladdare som ofta inte genomgått samma säkerhetskrav, och det finns exempel på direktimporterade laddare som börjat brinna.

Varorna kan också innehålla mer miljögifter. När Kemikalieinspektionen nyligen gjorde stickprovskontroller av billigare konsumentelektronik hittade man otillåtna ämnen i en tredjedel av produkterna, och då nästan uteslutande i importerade lågprisprylar.

Tullverket ger följande tips när du köper prylar från utländska webbutiker:

  • Säkerställ var produkten skickas ifrån genom att ta kontakt med företaget. Skickas varan från ett land utanför EU så tillkommer moms, andra administrationsavgifter och eventuell tull.
  • Jämför vad motsvarande vara kostar i Sverige. Som konsument omfattas du av ett konsumentskydd när du handlar varor inom EU.
  • Läs igenom recensioner från andra köpare och notera om det förekommit några kvalitetsbrister.
  • Ta noga reda på om varan räknas som en restriktionsvara i Sverige. Det kan exempelvis röra sig om otillåtna substanser i kosttillskott.
  • Ifrågasätt priset vid riktigt låga och orimliga priser. Marknaden för förfalskade varor är stor.