-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Färska siffror
Samsung och Apple minskar på mobiler

För första gången på fyra år minskar Samsungs marknadsandel på smarta telefoner. Även Apples andel minskar under första kvartalet.
Analysfirman Strategy Analytics senaste siffror visar att Samsung för första gången på fyra år tappar marknadsandelar på marknaden för smarta telefoner. Samsung skeppade 89,0 miljoner enheter och hade därmed en global marknadsandel på 31,2 procent, en minskning från 32,4 procent jämfört med första kvartalet 2013. Utvecklingen var även negativ för Apple, med 43,7 miljoner skeppade enheter och en marknadsandel på 15,3 procent, vilket kan jämföras med 17,5 procent för ett år sedan. Tillsammans stod därmed Samsung och Apple för 47 procent av totala antalet skeppade enheter under första kvartalet 2014, jämfört med 50 procent för ett år sedan. Samtidigt lyckades Huawei behålla sin andel på 4,7 procent och Lenovo öka sin till 4,7 procent, från tidigare 3,9 procent. Totalt ökade antalet skeppade smarta telefoner med 33 procent till 285 miljoner enheter globalt under första kvartalet, jämfört med första kvartalet 2013.