-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Allmänt ner, men små individuella förändringar
Samsung och Apple störst på sjunkande marknad

Mobilmarknaden fortsätter att sjunka och gör det för sjätte kvartalet i rad.
Det är analysföretaget Canalys som går ut med sina siffror för globala mobilmarknadens andra kvartal, och siffrorna fortsätter att peka neråt. Jämfört med samma kvartal 2022 gick marknaden ner elva procent, och det är sjätte kvartalet i rad som kurvan fortsätter att peka neråt.
Däremot var det obefintliga skillnaden individuellt mellan de olika tillverkarna om man jämför andra kvartalet 2022 och samma kvartal 2023. Samsung är fortfarande störst med oförändrade 21 procent av marknaden med Apple på andra plats med oförändrade 17 procent. Xiaomi ligger kvar på tredje plats men ökade från 13 till 14 procent, Oppo fortfarande fyra med oförändrade 10 procent, och Vivo ökade från 8 till 9 procent. Samtliga övriga tillverkade räknas som en grupp, och där sjönk andelen från 31 till 29 procent.
Tecken på förbättring
Det finns dock tecken på positiv förändring säger Le Xuan Chiew, analytiker på Canalys, i ett åpressmeddelande. ”Smartphone-marknaden visar tidiga signaler om återhämtning efter sex kvartal i rad med nedgång sedan 2022. Lagren av smartphones har börjat tömmas i takt med att leverantörerna prioriterat att minska lagren av gamla modeller för att göra plats för nya lanseringar. På ett fåtal nyckelmarknader noterade Canalys växande investeringar och riktade marknadsföringskampanjer för att stimulera konsumenternas efterfrågan på nya lanseringar.”