Annons

IFA 2018

Sonys designer om hur oled-skärmen gör XZ3 snyggare

Charlotta Franzén är designer på Sony och suddigt i förgrunden syns de olika lager i beläggningen på glasbaksidan i XZ3 som ger den dess speciella ljusegenskaper.

På IFA-mässan träffar vi Sonys designer som berättar mer om hur Xperia XZ3 fått sin form och varför den ser ut som den gör.

Publicerad Uppdaterad

Till viss del är det oled-skärmen i nya Sony Xperia XZ3 som gjort det möjligt för Sony att med XZ3 ännu mer än tidigare kan förkroppsliga visionen i deras designfilosofi. Känslan när man håller telefonen i handen ska vara närmast organisk, att telefonen är gjord som i ett stycke, har en naturligt, rundad form och med sin rundade baksida fyller ut handflatan på ett bekvämt sätt.

Charlotta Franzén är designer på Sony och berättar på mässan när vi träffar henne att hon är särskilt nöjd med helhetsintrycket som telefonen ger med de reflektioner av infallande ljus som glaset och de olika lagren i ytmaterialet ger upphov till.

– I Xperia XZ3 har vi också lyckats bra med symmetrin, vilket gör att telefonen är lika väl anpassad till dig oavsett om du är höger- eller vänsterhänt.

Oled-skärmen i i XZ3 gör att telefonen kan bli tunnare, få de kurvade kanterna och den tunna ramen som möjliggör den nya funktionen side-sense. Det är funktionen som gör att du kan dubbelklicka på sidan av telefonen och nå genvägar eller stega bakåt i gränssnittet på ett enklare sätt. Aluminiumramen i Xperia XZ3 är tunnare än i föregångaren, men trots det starkare eftersom man använder en annan typ av aluminium.

Tunnare men 40 procent starkare.

När jag frågade Charlotta om det finns någon detalj i designen som hon själv är särskilt nöjd med, men som gemene man kanske inte märker förrän den pekas ut, tänker jag att hon ska peka ut just en detalj. Att svaret istället blir helheten och färgerna får mig att granska helheten på ett annat sätt än tidigare och det är sant att färgmatchningen där glasbaksidan och metallramen har samma färgton bidrar till känslan på ett positivt sätt samtidigt som framsidan är svart i alla modellerna för att skärmen ska komma till sin fulla rätt.

Jag får inte höra det rakt ut, men det märks ändå att usb-kontakten och hur den syns även på baksidan av telefonen inte hör till det man är mest stolt över i designen, men som alltid när man skapar produkter så handlar det om en kompromiss mellan form och funktion.

Att usb-kontakten omges av plast handlar om att plast är ett mer flexibelt material än glas och därför gör kontakten som ju används flitigt mer tålig.

Valet att ha glas på både fram- och baksida är Sony inte alls ensamma om, men valet har gjorts för att glas ger ett intryck som kunder idag förväntar sig av en premium-telefon flikar produktplaneraren Yosuke Someya som också är med, in. Charlotta förklarar varför man valt de fyra färger man valt och det handlar om mycket arbete. Idag arbetar man gemensamt med Sony Electronics och sätter en färgstrategi för hela bolaget så att man ska känna igen sig i alla produktkategorier. Hon beskriver den svarta färgen och den som kallas vit silver för mer neutrala medan de röda och gröna är trendfärger.

Med allt arbete som läggs ner på formgivningen har Charlotta Franzén ett kluvet förhållande till de skyddande skalen som ju visserligen skyddar, men också döljer designen på ett effektivt sätt. 

– Ja, det är synd. Min personliga förhoppning är ju att vi kan få ett material i telefonen som gör skyddande skal överflödiga.