Idén är riktigt bra, en portabel bluetooth-spelkontroll till Android och Iphone. Men innan jag utnämner det här till en succé så måste även spelen ha hunnit ikapp.
Första intrycket av Gametel är allt annat än positivt. Spelkontrollen är väldigt plastig, knapparna (en välj, en start samt fyra standard) och den åttaaxlade kontrollen känns aningen fladdriga, de främre pekfingerknapparna känns stela och fästanordningen för själva mobilen är inte heller ett under av stadighet.
Den dras ut som en platt teleskopkonstruktion och mobilen spänns fast mellan två uppvikbara gummiflärpar. Samma tanke och funktion som ett skruvstäd. Att mobilen sitter någorlunda stadigt kan man tacka fjädringen för som gör sitt yttersta för att dra tillbaka "teleskopet".
Ett problem man ganska snart upptäcker är att Gametels funktionalitet väldigt mycket beror på vilken mobiltelefon man använder den med. Storleksmässigt är det inga bekymmer, så länge man inte försöker klämma dit den gigantiska Galaxy Note. En Galaxy Nexus, som för närvarande förmodligen är den näst största smarta mobilen på marknaden får precis plats.
Annons
Komplikationerna handlar snarare om var knapparna sitter på mobilen. För att ta Nexus som exempel så kläms volymknapparna, särskilt den som sänker volymen, mot nederkanten på "skruvstädet" vilket resulterar i ett väldigt tyst spelande. Det går att lösa med lite bändande och pillande men optimalt är det inte. Och skulle man justera mobilen i sidled så är dilemmat tillbaka. Skulle man vända mobilen upp och ner så är det strömknappen som hamnar i kläm och det resultatet är heller inte önskvärt.
Annons
Spel som är kompatibla med Gametel listas i en speciell app men själva nedladdningarna sker via market. Tacksamt nog finns det i alla fall direktlänkar i Gametel-appen så man slipper söka. Vissa spel är gratis, andra är prov- eller betalversioner medan en del spel istället använder sig av »in game«-köp. I skrivande stund finns det ett 60-tal spel till Android men det tillkommer nya i en relativ hög takt.
Nu har jag inte testat alla spel men det jag har kommit fram till är att de inte utnyttjar möjligheterna som Gametel faktiskt erbjuder. Som mest har jag använt styrkontrollen samt två av huvudknapparna och inget spel som jag har testat utnyttjar pekfingerknapparna.
Trots allt så är det i många fall bättre att använda Gametel än att försöka styra direkt på spelskärmen. Men ska det här bli ett framgångsrikt koncept så gäller det att spelen som är anpassade till kontrollen även ska göra det möjligt att använda fler knappar och helst även ge möjlighet till att låta användaren själv konfigurera vilka knappar som ska tillskrivas olika funktioner.
Att den är plastig kan jag fortfarande leva med, jag har haft den i tre veckor och den är fortfarande hel och funktionell. Om den går sönder inom ett halvår kommer jag att ändra åsikt på den punkten.
Vad för slags spel finns det?
De flesta Gametel-anpassade spel är plattformspel och i mindre utsträckning racingspel. Men eftersom Gametel fungerar med många emulatorer ökar det utbudet ytterligare.
Gametel
Typ: Spelkontroll till Android och iOS
Batteritid: Cirka 9 timmar (laddas via mikro-usb)
Mått: 12 × 7 × 2 cm
Maxstorlek på mobil: 7 cm
Uppkoppling: Bluetooth
Kompatibilitet: Android 2.1, Iphone och Ipad med Icad-stöd