-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Bara för egna pengar
Swish ökar på sjunkande marknad

Medan e-handeln sjunker ökar betalningar med Swish markant.
Siffror från organisationen Svensk Handel visar att e-handeln sjönk med 8 procent under 2023. Trots detta rapporterar nu Swish att betalningar med Swish-tjänsten ökade med 20 procent under samma period. Enligt Swish är en trolig orsak att det har blivit mer etablerat att kunna betala med Swish hos fler butiker både online och i fysiska butiker. Enligt Urban Höglund, vd på Swish, kan en annan orsak vara de tuffare ekonomiska tiderna. I ett pressmeddelande säger Höglund att “Vi märker att konsumenter värdesätter att ha kontroll över sina pengar i tuffare tider och att handla för pengar man har på bankkontot. Detta kan vara en faktor till varför man väljer att betala med Swish i stället för olika typer av kreditlösningar.”
Samtidigt konstateras att konsumtionsvanorna varit betydligt svajigare under 2023 jämfört med tidigare år, vilket man tror beror på inflationen. Enligt Swish har svenskarna i större utsträckning spenderat sina pengar när de har kommit in på lönedagen, för att sedan hålla igen när pengarna har tagit slut.