-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
Bara för egna pengar
Swish ökar på sjunkande marknad
Medan e-handeln sjunker ökar betalningar med Swish markant.
Siffror från organisationen Svensk Handel visar att e-handeln sjönk med 8 procent under 2023. Trots detta rapporterar nu Swish att betalningar med Swish-tjänsten ökade med 20 procent under samma period. Enligt Swish är en trolig orsak att det har blivit mer etablerat att kunna betala med Swish hos fler butiker både online och i fysiska butiker. Enligt Urban Höglund, vd på Swish, kan en annan orsak vara de tuffare ekonomiska tiderna. I ett pressmeddelande säger Höglund att “Vi märker att konsumenter värdesätter att ha kontroll över sina pengar i tuffare tider och att handla för pengar man har på bankkontot. Detta kan vara en faktor till varför man väljer att betala med Swish i stället för olika typer av kreditlösningar.”
Samtidigt konstateras att konsumtionsvanorna varit betydligt svajigare under 2023 jämfört med tidigare år, vilket man tror beror på inflationen. Enligt Swish har svenskarna i större utsträckning spenderat sina pengar när de har kommit in på lönedagen, för att sedan hålla igen när pengarna har tagit slut.