-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Utbredd digital identifiering
Systembolaget och flera andra godkänner nu BankID:s digitala ID-kort

Efter lanseringen av digitalt ID-kort blir det allt fler företag som använder lösningen.
Annons
I mitten av juni lanserade BankID det digitala ID-kortet och allt fler företag har börjat utnyttja den digitala lösningen, blanda andra DHL, Postnord, Apoteksgruppen, Kronans Apotek och Sparbanken Syd. Nu ansluter sig även Systembolaget till den gruppen, och sedan den 18 september är det mjöligt att legitimera sig med digitalt ID-kort, dock enbart i Systembolagets butiker men ännu inte hos ombud. Det kan dock komma att ändras framöver.
2022 uppgick antalet unika användare av BankID till 8,4 miljoner, vilket då var 99,2 procent av alla i åldersgruppen 18-65 år, och antalet som de senaste dryga tre månaderna har skapat ett digitalt ID-kort närmar sig en miljon.