Kvartalsrapport

Telenor växte inom konsumentsegmentet

Telenor Sveriges mobila verksamhet ökade antalet kunder med 33 000 under fjärde kvartalet. Omsättningen per kund minskade samtidigt på grund av telefonsubventioner och lägre abonnemangspriser.

Publicerad Uppdaterad

Telenor Sverige ökade antalet mobila kunder med 8 procent jämfört med fjärde kvartalet 2011 och hade i slutet av 2012 totalt 2 385 000 mobila abonnenter. Under kvartalet knöt operatören till sig 33 000 nya mobila kunder. Konsumentsegmentet stod för merparten av kundtillväxten under perioden.

Men lägre abonnemangspriser och subventionerade telefoner påverkade den svenska operatörens omsättning och lönsamhet negativt, enligt Telenorkoncernens rapport för fjärde kvartalet 2012. Den utvecklingen redovisade även konkurrenterna 3 och Tele2 i respektive kvartalsrapporter.

Den genomsnittliga månatliga omsättningen per kund, arpu, minskade till 199 NOK (cirka 229,4 kronor), från 222 NOK (cirka 255,9 kronor) under fjärde kvartalet 2011. Det motsvarar en minskning med 10 procent.

Den mobila omsättningen blev 2,113 miljarder NOK (cirka 2,4 miljarder kronor) under fjärde kvartalet, jämfört med 2,198 miljarder NOK (cirka 2,5 miljarder kronor). Räknar man bort telefonsubventioner ökade däremot intäkterna med 2 procent. 

Telenor Sveriges mobila verksamhet hade i slutet av helåret 2012 en omsättning på 8,1 miljarder NOK (cirka 9,3 miljarder kronor), jämfört med 7,6 miljarder NOK (cirka 8,8 miljarder kronor) motsvarande kvartal 2011. Telenor särredovisar inte lönsamheten för den mobila verksamheten men skriver i sin rapport den starka försäljningen av subventionerade telefoner hade en negativ effekt på marginalen. Resultatet (ebitda) för Telenor Sverige i sin helhet under fjärde kvartalet ökade till 637 miljoner NOK (cirka 734 miljoner kronor), från 544 miljoner NOK (cirka 626 miljoner kronor).