https://www.mobil.se/nyheter/test-vimla-20-framtidsabonnemang-eller-fiasko
567813
Nyheter
Kundernas klagomål: Många barnsjukdomar

Test: Vimla 2.0 - framtidsabonnemang eller fiasko

● BILDSPEL
[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_0_0.jpg?itok=tBYmdODm', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_0_0.jpg?itok=gXxZlpoy', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/vimla_2-0_vimla_filter_-_0_0.jpg', w: 2000, h: 1500, title: ' ' },{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_3_0.jpg?itok=2-JhRFfN', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_3_0.jpg?itok=tr6uoVbX', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/vimla_2-0_vimla_filter_-_3_0.jpg', w: 1455, h: 1500, title: ' ' },{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_4_0.png?itok=TCux3ULB', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_4_0.png?itok=yKBc-UIr', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/vimla_2-0_vimla_filter_-_4_0.png', w: 1078, h: 1174, title: ' ' },{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_2_0.png?itok=qL-cL5-1', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_2_0.png?itok=9Bip-rNR', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/vimla_2-0_vimla_filter_-_2_0.png', w: 1203, h: 1392, title: ' ' },{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_5_0.jpg?itok=WtAtInDt', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_5_0.jpg?itok=q_RN78Ap', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/vimla_2-0_vimla_filter_-_5_0.jpg', w: 2000, h: 1500, title: ' ' },{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_1_0.jpg?itok=Psa4bId5', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/vimla_2-0_vimla_filter_-_1_0.jpg?itok=fOEnTg_e', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/vimla_2-0_vimla_filter_-_1_0.jpg', w: 2000, h: 1500, title: ' ' },]
Klagomålen från kunderna gjorde att vi på Mobil skaffade ett eget abonnemang för att prova.

En rad olika unika funktioner skulle locka kunder till Vimla 2.0 när det presenterades redan i juli 2018. Vimla 2.0 är resultatet av att lågprisoperatören Vimla byter teknisk plattform och den ska göra det möjligt att utveckla tjänster som vi ännu inte sett hos varken Vimla eller någon av bolagets konkurrenter. 

Sedan juli 2018 har en hel del hänt. Vi har tidigare rapporterat om att Vimla-kunder hört av sig med klagomål om den nya plattformen, att de drabbats av många barnsjukdomar och det gjorde oss på Mobil nyfikna på att faktiskt prova själva. 

Nu har vi helt enkelt skaffat ett eget Vimla 2.0-abonnemang för att se hur det fungerar och för att kunna dra slutsaster om det är ett fiasko eller något med verklig framtidspotential. 

Första steget

Efter att ha fyllt i mina uppgifter på Vimlas hemsida och en kreditkoll gjorts så får jag hem ett simkort. Än så länge, fortfarande ett och ett halvt år efter att Vimla 2.0 lanserades så får nya kunder inte tillgång till den nya plattformen och Vimla 2.0. Det första jag gör när jag får mitt simkort hem är alltså att gå in på Vimlas hemsida igen och be om att få bli uppgraderad. En sms-kod kommer till mitt nya simkort och den anger jag för att bekräfta att jag vill ha ett nytt simkort, ett simkort för Vimla 2.0. Det här gör att jag får vänta ytterligare några dagar. När simkort nummer 2 väl kommer hem får jag gå in på hemsidan och välja vilken dag som mitt abonnemang ska flyttas.

Nya tjänster och barnsjukdomar

Under den tid som Vimla 2.0 funnits så har bolaget steg för steg åtgärdat en del av de barnsjukdomar som funnits. Redan från start var man till exempel öppna med att Vimla 2.0 inte hade lika brett stöd för roaming och därför inte gick att använda utomlands i lika många länder som vanliga gamla Vimla eller som andra svenska operatörer. Sedan dess har Vimla adderat en hel del länder till listan över de som man nu har avtal med.

Andra mer eller mindre påtagliga nackdelar med Vimla 2.0 är att du inte kan göra vidarekoppling genom att trycka sifferkoder (som *21* osv) i telefonens knappsats. Vidarekopplingar och liknande sköts istället i Vimlas app. Det känns som en fördel jämfört med att trycka krångliga sifferkoder, men för den som inte har en smartphone är det ju en nackdel. 

Innan jag testar själv läser jag även vittnesmål från kunder med Vimla 2.0 som haft problem med röstbrevlådan, problem att skicka mms och att telefonen helt kan tappa kontakten med nätet.

Provar själva

Första gången jag sätter i mitt nya Vimla 2.0-simkort i telefonen och startar appen Vimla Filter möts jag bara av ett felmeddelande. Tjänsten säger att jag måste beställa ett nytt simkort, vilket jag ju just gjort. Jag kommer helt enkelt inte vidare. När jag testar dagen efter har dock problemet löst sig och jag kan komma igång. Det första jag då gör är att ställa in Vimla Filter-appen. Den finns till både Android och Iphone och den är helt enkelt nyckeln till Vimla 2.0.

Här väljer jag ut mina favoritkontakter och när jag gjort det och aktiverat funktionen är det favoriterna och inga andra samtal som kommer fram. Om någon annan ringer, eller någon ringer från okänt nummer så får jag istället en appavisering med information och möjlighet att själv ringa upp om jag vill det. Den som ringer mig märker inget särskilt och även de som blockeras hör att signaler går fram som vanligt och tror helt enkelt att jag inte kan eller vill svara. Värt att poängtera i sammanhanget är att en av de nya funktionerna i Iphones IOS 13 är just att enbart släppa förbi samtal från kontakter i din adressbok, så du behöver inte Vimla 2.0 för att få en funktion som den här. I Vimla 2.0 precis som i IOS 13 är filterfunktionen givetvis frivillig att använda, men i Vimla 2.0 är Filter-funktionen det enda potentiellt bra, så är du inte intresserad av den bör du inte ens överväga att byta.

Få fördelar, få nackdelar

När Vimla 2.0 lanserades så berättade Vimla att funktionen att filtrera samtal var den första av flera nya tjänster baserade på den nya plattformen men ännu idag är det få fördelar som bytet till ny plattform faktiskt ger användarna. I sammanfattningen av fördelar  på Vimlas hemsida räknas ett par saker upp. Du får 5 GB extra data när du byter, du får en “schysstare användarupplevelse” (alltså att du kan styra funktioner via en app men inte via sifferkoder i telefonens knappsats), du får Vimla Filter och du får “kommande funktioner”. Uppräkningen avslutas med länken “Bra att veta om Vimla 2.0” där alla nackdelar räknas upp. Dit hör till exempel att leveransrapport för sms inte stöds, att internetinställningar för uppkoppling (APN) inte alltid anges automatiskt och att äldre 2G-telefoner släppta innan 2013 inte fungerar alls.

Inget fiasko

De klagomål som flera kunder haft om att röstbrevlådan har olika röst i olika delar märker jag inte av. Däremot har den röst jag stöter på konstant lite konstig betoning och meningsbyggnad i meddelandena som läses upp. Till exempel är det udda pauser när rösten läser upp datum, så tid och datum när ett av mina meddelanden togs emot läses upp som 2000, 19, 16, 21. Vimla har också lagt in lite unika meddelanden, som att rösten i slutet av samtalet säger “Tack och hej” och sedan viskar “leverpastej” eller att hälsningsfrasen när du inte svarar inleds direkt med “Näääeh, personen du söker…”.

Jag har under de veckor jag testar heller inga problem med täckningen eller märker på särskilt många andra sätt att det är något annat än ett vanligt mobilabonnemang jag använder. De allvarligaste barnsjukdomarna tycks alltså Vimla nu ha åtgärdat.

Få fördelar

Till och med i Vimlas egen genomgång av nyheterna i Vimla 2.0 är de flesta nackdelar. Du får helt enkelt Filter, sämre roaming och buggar och även om nackdelarna nu inte längre är så allvarliga så är Filter-funktionen heller inte en stor fördel. Väntar du till exempel ett viktigt samtal från läkare, barnens skola eller något annat så är helt enkelt inte Filter-funktionen något för dig.

Särskilt med tanke på att en liknande funktion som Filter finns integrerat i IOS 13 är Vimla 2.0 inte något som övertygar. Priser och datapaket är desamma oavsett gamla Vimla eller Vimla 2.0 Sedan lanseringen för ett och ett halvt år sedan har det handlat mer om buggfixar än om nya tjänster som faktiskt tillför något och om Vimla 2.0 ska locka oss och andra som kunder krävs att fördelarna som ett absolut minimum överväger nackdelarna.

Fakta: Vimla 2.0

Vimla som operatör: Använder Telenors nät, abonnemang från 100 kr/månad med 2GB, samtal och sms ingår. Surf kan sparas i 12 månader. 

Funktion: Molnbaserad plattform för mobilabonnemang vilket ska ge möjlighet till nya typer av tjänster

Fördelar: Ger funktionen Vimla Filter, samlar inställningar för abonnemanget i Vimla-appen

Nackdelar: Fungerar inte med äldre telefoner, kräver smartphone, vissa barnsjukdomar