-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
”Det ska inte hända igen”
Tomtom sålde gps-data till polisen
Den holländska polisen använde data som Tomtom samlat in om sina användare för att bestämma var man skulle placera hastighetskontroller.
Den holländska tidningen AD har avslöjat att gps-tillverkaren Tomtom har sålt uppgifter om hur användarna har kört till den holländska polisen. informationen har använts för att bestämma var man ska genomföra hastighetskontroller och på vilka platser man ska montera upp fartkameror.
Tomtom uppger att den som använder någon av företages produkter får ta ställning till om man vill att uppgifter om de resor man gör får samlas in i anonymt och användas av företaget. Tillverkaren uppger att uppgifterna i första hand används för att förse alla användare med information om trafiksituationer och ge möjligheter att undvika trafikstockningar. Man nämner även att information görs tillgänglig för myndigheter för att de ska kunna planera nya vägar och förbättra trafiksäkerheten.
Att även den holländska polisen fått tillgång till informationen är något som enligt Tomtom-chefen Harold Goddijn inte ska hända igen.
- Vi gillar det inte för att våra kunder inte gillar det, säger Goddijn i ett videoklipp som Tomtom publicerat.
Goddijn säger att varken Tomtom eller polisen har någon möjljighet att koppla samman uppgifter om förflyttningar och eventuella fortkörningar med enskilda användare. Han betonar dock att man vill undvika "obehagliga överraskningar" för kunder, som inte ska behöva fundera på om deras integritet har kränkts och att man därför ska förhindra liknande händelser i framtiden.