-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
Inför Mobilgalan 2014
Widespace vill vara mobilannonseringens Ferrari
Redan innan Apple hade lanserat Iphone såg Widespace annonseringspotentialen i smarta mobiler.
Grundat redan 2007 såg Widespace mobilannonseringen ta fart på allvar 2011. Året därefter växte bolaget med över 200 procent och ytterligare ett år senare vann det en Guldmobil för Årets mobila marknadsföring 2013.
– Det var grymt kul. Roligt att uppmärksammas efter mycket hårt slit, minns Patrik Fagerlund, medgrundare och vd på Widespace.
– Ett bevis på att vi gör rätt i en branch som växer och förändras väldigt snabbt.
Mobilannonseringens Ferrari
Inte bara mobilannonseringsbranschen men även Widespace hade då vuxit snabbt och gått från två till 122 anställda och från att finnas på en till att ha kontor på åtta marknader. Efter Guldmobilvinsten har man expanderat till ytterligare en:
– Italien, där vi benämns “La Ferrari del mobile advertising”, vilket är lite kul, berättar Patrik Fagerlund.
För att bli en mobilannonseringens Ferarri har Widespace sett till att utvecklas med sin bransch; lagt till nya sajter och appar till sitt nätverk och twistat den teknologi som styr annonser inte bara utifrån kanal men även efter målgrupper, tider, dagar, väder, platser, operativsystem och mobilmodeller.
– Sedan har vi lanserat Adsync, vårt initiativ att tidsoptimera TV med mobilkampanjer för att möta second screen-beteendet, säger Patrik Fagerlund.
Nya beteenden – nya lösningar
Second screen-beteendet, att titta på TV och en annan skärm samtidigt, är bara ett av flera exempel på hur mobilen har förändrat vår mediekonsumtion. Och Widespace räknar både med att mobilanvändandet kommer att fortsätta förändras – och att stå beredda med annonslösningarna.
– Vi kommer att fortsätta att försöka leda utvecklingen för att mobilen som kanal skall få sin rättvisa andel av annonsinvesteringarna, säger Patrik Fagerlund.
Se alla vinnare av Guldmobilen 2013 här.
Läs mer om Mobilgalan 2014 här.
Har du förslag på vilka som ska nomineras till årets Guldmobil?
Här kan du föreslå tjänster, företag, innovationer eller personer som förtjänar en Guldmobil.
OBS! Förslagen behöver vi senast den 29 september.
JURYNS MOTIVERING
En miljard annonser i månaden talar för sig självt. Detta företag nöjer sig dock inte bara med de framgångsrika lösningar som företaget redan säljer utan fortsätter att skapa nya innovativa format, exempelvis världens första röststyrda annons i mobilen.

