-
PLUS
24 timmar med nya Samsung Galaxy
-
PLUS
Samsungs lansering av Galaxy Z Flip 7, Z Fold 7 och Galaxy Watch 8 på djupet
-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
Tidigare ambitioner nedtonade
Xiaomi ännu inte redo för USA

Det har pratats en hel del om att den kinesiska smartphonejätten Xiaomi hade planer på att etablera sig på den amerikanska konsumentmarknaden med sina mobiltelefoner. Men det ser inte ut att bli något av den saken i brådrasket. I en färsk intervju uttrycker nu nämligen Xiaomis vd Lei Jun att man vill ta det väldigt försiktigt med ett intåg i USA.
”Vi vill göra succé omgående på den amerikanska marknaden, vilket kräver mycket tid och en hel del noggranna förberedelser” sade Xiaomis vd Lei Jun vid ett rundabordssamtal med ett flertal journalister nyligen. Detta apropå att Xiaomi ännu inte gjort något försök att lansera sina produkter på den amerikanska marknaden. Uttalandet har av många tolkats som att Xiaomi inte kommit någonstans med sina tidigare planer. Det har till exempel spekulerats i att kommande flaggskeppet Mi 7 skulle kunna bli den första telefonen man gör ett försök med. Men så blir det alltså inte.
En helt annan marknad
Att USA kan vara svårt att ta sig an för Xiaomi är egentligen inte så konstigt. Märket har gjort sig känt och framgånsrikt mycket tack vare att man erbjuder förhållandevis billiga telefoner jämfört med konkurrenterna. Men det har varit på marknader där köpkraften också är betydligt lägre och där high end-enheter inte dominerar i lika hög utsträckning. Att hitta rätt förhållningssätt blir förstås därför en utmaning, inte minst då andra varumärken som exempelvis Huawei har lagt beslag på den position man kan tänkas vilja ha sedan tidigare. Just i USA har dock även Huawei en mycket begränsad närvaro.