-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Företaget bakom Marshall Headphones och Urbanears
Zound ökar – varumärket Marshall en viktig del i framgången
Det svenska företaget bakom varumärkena Urbanears och Marshall Headphones ökade omsättningen med 33 procent förra året.
Unicorns brukar man kalla startupföretag som vid det här laget varit så framgångsrika att de värderas till över en miljard dollar. På listan över svenska företag som får räknas in i den kategorin finns Zound Industries.
Zound säljer hörlurar och högtalare främst under två varumärken. Dels det egna märket Urbanears där hörlursserien Plattan förmodligen är mest känt, dels licensierar man varumärket Marshall. Under hösten förlängde Zound sitt licensavtal till 2033 och i samband med det fick Marshall aktier i Zound till ett värde av 68,3 miljoner. Totalt värderades då företaget till 1,37 miljarder. Enligt företagets budget för 2018 bedömdes Marshall-produkterna stå för 88 procent av omsättningen.
När Zound nu publicerat sitt resultat för 2018 fortsätter företaget att växa kraftigt. Under året ökade omsättningen med 33 procent till 1,8 miljarder kronor.
I pressmeddelandet uppger inte företaget hur stor vinst man gjorde. Förra året var vinsten 60,5 miljoner på en omsättning om 1,4 miljarder kronor.