-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Angry Birds Star Wars
Rovio må dra sitt slitna koncept ett varv till, men resultatet är faktiskt bättre än någonsin.
När jag hör Star Wars reagerar jag med skräckfylld förtjusning. Det förstnämnda kommer från att jag tyvärr spydde mig igenom Episode 1,2 och 3 (de "nya" filmerna), det sistnämnda för att jag med varmt hjärta minns Episode 4,5 och 6 från min barndom. Jag har faktiskt sett dem flera gånger i vuxen ålder och tycker att de fortfarande är brillianta, men det kan kanske vara nostalgin som talar.
Initialt kände jag att Angry Birds med Star Wars-tema handlar om att mjölka fågeln, jag menar kon, blodig. Jag var också rädd att konceptet skulle innefatta Jar Jar Binks. Glädjande kan jag dock meddela att historien bygger på originalfilmerna och att ljudeffekterna är trogna Star Wars, det vill säga att en ljussabel inte låter som en hes gråsparv. Spelet utnyttjar licensen till mer än bara ytliga anpassningar. Fåglarna och grisarna har alla klätts i Star Wars-kostymer men de har även fått nya egenskaper. Luke Skywalker-fågeln kan svinga lasersvärd, Chewbacca-fågeln krossar allt i sin väg, Obi-One puttar iväg objekt med kraften och grisarna är Stormtroopers som ibland skjuter på dig med laserkanoner. Min favorit Han-Solo (som grabb tvingade jag min far att snida en kopia av hans blaster-pistol) kan skjuta tillbaka mot fienderna.
Banorna och historien följer löst originalfilmerna handling, det innebär att du gör besök på Tatooine, utanför och inne i Dödsstjärnan men om du vill klampa runt i träsket på Dagobah så får du punga ut med en slant (vilket är irriterande trots att man får många timmars spelande utan att betala en slant). Det finns även ett gäng bonusbanor som du låser upp genom att samla på dig tillräckligt många stjärnor (antalet per bana beror på hur bra du klarar av den).
Vissa banor är "landbaserade medan andra har samma upplägg som Angry Birds Space. Bandesignen är som vanligt riktigt smart och du tvingas både utnyttja dina grå celler samt dina och fiendens nya Star Wars-förmågor för att klara dig igenom spelet.
Det geniala som utvecklaren Rovio har gjort med Angry Birds Star Wars är att kombinera allt det bästa från tidigare Angry Birds-spel och sedan höja nivån ett snäpp till med smarta Star Wars-anpassningar. De som har spelat tidigare upplagor kommer att känna igen sig direkt men samtidigt tycka att det på många sätt är en helt ny upplevelse. Alla som inte har tidigare erfarenheter, strunta i de gamla spelen, allt det bästa finns här.