British Airways-drabbad?

App ger dig pengar vid flygförsening

När ett flyg är försenat har du rätt till kompensation. En ny version av appen Airhelp ska göra det lite lättare.

Publicerad Senast uppdaterad

De omfattande IT-problem och inställda flyg som drabbat British Airways den senaste tiden har gjort appen Airhelp extra aktuell. Alla kanske inte känner till att du som flygresenär har rätt till ersättning när ett flyg är mer än tre timmar försenat. Och även om du känner till ersättningsmöjligheterna kan det vara arbetsamt att ta striden med flygbolagen och hävda sin rätt. Det är här bolag som Airhelp kommer in i bilden. De är inte ensamma om att erbjuda dig hjälp att ta striden med flygbolagen, men de har nyligen lanserat en uppdaterad mobilapp vilket gör saken mer intressant från vår synvinkel. Samtidigt är det andra aspekter av tjänsten som imponerar mer när vi väl testar.

Airhelps app ska hjälpa dig att söka ersättning när du drabbats av en flygförsening eller inställt flyg. För sitt arbete tar de en provision, alltså en del av arvodet, men får du ingen ersättning kostar det inget och Airhelp lovar att du kan få upp till 600 Euro i ersättning när ett flyg varit försenat.

Det här gör appen

Antingen matar du helt enkelt in flyget manuellt eller så använder du dig av den nya boardingkortskannern. Eftersom jag för tillfället inte har något boardingkort från en försenad flight, blir testet inte helt rättvist, men jag letar i alla fall upp lite gamla boardingkort för att testa och kan konstatera att scannern som alltså använder mobilens kamera fungerar. Den fyller dock bara i en liten del av de uppgifter som Airhelp måste ha, så du får fortfarande fylla i en del uppgifter manuellt. Inte heller går det att importera mobila boardingkort från till exempel flygbolagens appar eller Apples Wallet, men det meddelar Airhelp när vi påtalar det är en möjlig utveckling som man tittar närmare på. Hur som helst är uppgifterna du ska mata in relativt få, oavsett om du skannar boardingkort eller matar in allt manuellt.

När jag testar så upptäcker jag istället en annan och betydligt mera intressant funktion. I appen så kan du välja att låta Airhelp få tillgång till din e-postkorg och där söka efter flighter från de senaste tre åren. Du loggar in med ditt e-postkonto hos Gmail, Outlook/Hotmail, Yahoo Mail eller resetjänsten Tripit. I nästa steg söker Airhelp igenom alla mail och i mitt fall hittade den 23 flygningar men dock ingen flygning som hade försening som berättigar till ersättning. Det här, snarare än boardingkortskannern är, tycker jag, ett riktigt smart sätt att se om man har rätt till ersättning. Och då hjälp att kräva in den från flygbolaget i fråga. Som en bonus får jag när Airhelp hittat mina flygningar även en grafik som visar på karta vart jag flugit, vilka flygplatser jag besökt oftast, hur långt i tid och avstånd jag flygit under de senaste åren och så vidare.