-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Ursnyggt pusslande
Apptest: The Room Three

The Room Three fortsätter pusslandet i suggestiva miljöer och är snyggare än någonsin.
När The Room släpptes för drygt tre år sedan var det en riktig succé som visade hur man kunde utnyttja mobilens och plattans format till att göra riktigt bra spel. Spelet har sedan fått uppföljare och dessutom otaliga kopior av varierande kvalitet.
I grunden är The Room ett pusselspel, oftast är det något slags lönnfack som man ska öppna genom att vända och vrida på behållaren och se om något går att dra i eller manipulera. Bakgrundsstoryn är högst sekundär, men i originalspelet var man hur som helst instängd i ett rum och försökte komma därifrån.
The Room Three är snyggare än någonsin, och om man jämför med originalspelet känns det senare rätt torftigt visuellt. Miljöerna är ett mischmasch mellan olika science-fiction-genrer i 1800-talsmiljö, lite gotiskt, lite steampunk, lite Lovecraft, men snyggt är det. Fast mörkt, väldigt mörkt. Även i den mörka årstid när detta skrivs och med skärmbelysningen uppskruvad på max sitter jag och kisar en hel del.

Miljöerna och den utvecklade men fortfarande sekundära storyn försöker inte maskera att det i grunden är samma spelkoncept som i ettan. Du ska fortfarande hitta dolda utrymmen, sätta fast visare på rätt ställen, vrida på rattar och ställa in koder, låt vara att det är i alltmer utflippade konstruktioner såsom en skalmodell av ett slott på en ö.
Om man körde alla tre spelen på raken skulle man nog få en överdos och tycka att alla lönnfacken till slut blev parodiska, men i lagom doser är det engagerande och klurigt. Man löper egentligen aldrig någon risk att köra fast på allvar, för när man har hållit på och famlat tillräckligt länge dyker det upp ett frågetecken man kan trycka på för att få ledtrådar som till slut avslöjar lösningen på problemet helt.
Det största minuset med spelet är lustigt nog det som The Room en gång hyllades för: styrningen. Du både vrider på saker, styr runt i rummet och testar att manipulera saker med ungefär samma gester, och det är lätt att du försöker dra i något och i stället snurrar runt. På surfplatta funkar det bättre, men på mobilen svär jag ibland över att jag vet precis vad jag ska göra men inte kan få mobilen att registrera det på rätt sätt.

Det tar cirka 6–8 speltimmar att spela The Room Three till sitt slut, vilket känns lagom mycket för konceptet. Man kan diskutera prislappen på 50 kronor, men det är väldigt skönt att slippa in-app-köp. Gillade du de tidigare spelen i serien och inte känner dig mätt på konceptet erbjuder The Room Three mer av allt.