-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
The Room 4
Speltips: The Room: Old Sins
Det mesta är sig likt i The Rooms värld, och det är inte dåligt.
Med den fjärde installationen i spelserien The Room som kom till Ios i januari och Android härom dagen, har man slopat numreringen till förmån för en undertitel. Den som väntar sig att det betyder att man tänkte vidga konceptet tar dock miste, ur all praktisk synvinkel är detta The Room 4, och allt i spelet är väldigt bekant för de som spelat föregående spel.
Ramberättelsen, som målas upp med små medel, är i grunden densamma som i föregående del. Miljön är England vid tiden för elektricitetens introduktion ungefär, någon har försvunnit medan de ägnat sig åt något slags ockulta experiment och du följer i deras fotspår eftersom du också vill komma åt den hemlighet de var på spåret. Tänk skräcklitteratur i HP Lovecrafts anda.
Dina efterforskningar gör du genom att lösa olika efterlämnade gåtor i form av lådor som låses upp med dolda mekanismer och maskiner som måste sättas ihop med delar du hittar i lådorna. Det är med andra ord i grunden ett pusselspel där du trycker på knappar och vrider på rattar i rätt ordning för att få avsedd effekt. Nämnas kan att det hela sker med snygg 3D-grafik som flyter på förvånansvärt bra även på mobiler med klenare processorkraft.
Rycks du inte med av stämningen i spelet skulle det kunna bli lätt parodiskt när du hittar det tjugofjortonde lönfacket som måste låsas upp med en serie kugghjul, men det vore en rätt orättvis betraktelse, för få utvecklare har som Fireproof Studios lyckats skapa en serie pusselspel som lyckas vidga genren till att skapa en suggestiv stämning och berätta en berättelse. Jag har fortfarande de kusliga slutscenerna från The Room Three på näthinnan när jag med viss bävan utforskar modellen av den gamla herrgården djupare.
