Julstress

Krönika: Allt jag önskar mig i julklapp är ett BankID och Swish för paket

Jag saknar ett system i paket-kaoset inför jul.

Jag handlar sedan många år huvudsakligen mina julklappar på nätet. Det brukar flyta på bra, men i år har det inte gjort det. Det beror dels på mina barns besvärligt specifika önskningar av böcker som endast är utgivna i främmande land, men delvis på ett relativt nytt fenomen. Webbutiker som framställer sig som svenska, med ett svenskt namn som absolut inte framstår som maskinöversatt, men när man väl får leveransbekräftelse upptäcker man att det i själva verket är en butik i Tyskland, och att de inte ens hade produkten de utlovade 2-8 dagars leveranstid på i lager. För en av produkterna fick jag på beställningsbekräftelsen det glada beskedet “Förväntat leveransdatum: 2024-03-04”. Detta var alltså inte en bok som kanske inte ännu var tryckt, utan en rätt ordinär klämlampa. Jag förstår inte ens varför man tar betalt för en lampa som man inte räknar med att ha förrän om tre månader.

Det här ledde till en serie reservbeställningar i lite mindre god tid än jag brukar, och framför allt att jag fick väldigt många inkommande paket att spåra för att se om de kunde väntas ankomma i tid till jul eller om det var läge för plan C. Det som slår mig är hur kaosartat och oproffsigt hela fraktsystemet känns.

Uppmaning och påminnelse samtidigt

Jag handlar sedan många år huvudsakligen mina julklappar på nätet. Det brukar flyta på bra, men i år har det inte gjort det. Det beror dels på mina barns besvärligt specifika önskningar av böcker som endast är utgivna i främmande land, men delvis på ett relativt nytt fenomen. Webbutiker som framställer sig som svenska, med ett svenskt namn som absolut inte framstår som maskinöversatt, men när man väl får leveransbekräftelse upptäcker man att det i själva verket är en butik i Tyskland, och att de inte ens hade produkten de utlovade 2-8 dagars leveranstid på i lager. För en av produkterna fick jag på beställningsbekräftelsen det glada beskedet “Förväntat leveransdatum: 2024-03-04”. Detta var alltså inte en bok som kanske inte ännu var tryckt, utan en rätt ordinär klämlampa. Jag förstår inte ens varför man tar betalt för en lampa som man inte räknar med att ha förrän om tre månader.

Det här ledde till en serie reservbeställningar i lite mindre god tid än jag brukar, och framför allt att jag fick väldigt många inkommande paket att spåra för att se om de kunde väntas ankomma i tid till jul eller om det var läge för plan C. Det som slår mig är hur kaosartat och oproffsigt hela fraktsystemet känns.

Uppmaning och påminnelse samtidigt

Ett exempel: Igår damp det ner ett antal kuvert i den fysiska brevlådan. Två stycken var från Postnord. Det ena var en uppmaning om att betala moms på ett av de inkommande paketen som verkade ha fastnat i hanteringen. Det andra var en påminnelse om att betala moms för samma paket. Bägge breven var dock daterade samma datum, vilket var sju dagar innan breven anlänt.

Jag förstår att det råder kaos på Postnord i jultider och är egentligen inte sur över brev-debaclet i sig. Det jag undrar är, varför kan inte Postnord ge mig besked att jag behöver betala moms på ett paket via deras ofta utmärkta app så att de inte behöver skicka två brev i papperskuvert till mig? De måste ju rimligen veta vad jag heter och var jag bor, och den informationen har jag även registrerat i Postnords app tillsammans med e-postadress och mobilnummer.

Postnord är ändå på många sätt det bästa alternativet. Det är ofta en lättnad när det plingar till om att ett paket blivit registrerat i Postnord-appen, för då slipper jag i alla fall strula med UPS som gärna glömmer att berätta var de lämnat sitt paket eller DHL’s två helt skilda bolag som ibland ändå byter paket med varandra. Som kund har jag ofta väldigt lite inflytande över hur ett paket levereras, i synnerhet om det är beställt från utlandet, och jag vet ofta inte ens var jag ska börja leta efter ett paket eftersom jag inte vet vem som är tänkt att leverera det.

Vad jag drömmer om är att Postnord, UPS, Fedex och Schenker gick samman och skapade en gemensam plattform, med en app där jag kunde se alla paket som var på väg till mig, eller till ett paketombud, och om så behövs registrera moms eller bestämma leveranstid. Lite som bankernas gemensamma plattformar för Swish och BankID. 

Lite som att önska sig fred på jorden i julklapp, fast för paket.