https://www.mobil.se/mobilbusiness/appar/mobilspelare-sn-lar-p-in-appk-p
557520
Candy Crush-spelare mer spenderarvilliga

Mobilspelare snålar på in-appköp

De som spelar Kings spel skiljer sig – både till det bättre och sämre – från den genomsnittlige freemiumspelaren.

Att freemium-modellen, att ge användare tillgång till en app gratis för att därefter erbjuda att köpa extra funktioner inuti appen, är lönsam för spelutvecklare är sedan länge en etablerad sanning. Men enligt en ny rapport från mobilmarknadsföringsplattformen Swrve är det snarare en sanning med modifikation. I The Swrve Monetization Report framkommer att endast 1,35 procent av freemiumspelarna faktiskt gör ett köp. 

– Det innebär att fråntaget intäkter från reklam så ger den absoluta majoriteten av spelarna inga intäkter, vilket åter bekräftar vikten av att skaffa sig användare som, i största möjliga utsträckning, tillhör kategorin “spenderare”, skriver Swrve. 

King-spelare mer benägna till köp
King, det svenska spelundret som bland annat ligger bakom Candy Crush Saga och Bubble Witch Saga, använder sig av en reklamfri freemium-modell i sina spel. När det på New York-börsen noterade bolaget i början av augusti släppte sin kvartalsrapport stod det klart att av de 345 miljoner människor som varje månad spelar ett King-spel så är det endast 5,3 procent som spenderar pengar inuti sagovärldarna. I skenet av Swrves siffra på att det bara är 1,35 procent av mobilspelarna som gör ett in-appköp så är däremot King-spelarnas spenderarvillighet imponerande.

Dock är det endast King-spelarnas benägenhet att öppna plånboken som imponerar – inte hur mycket av dess innehåll de är villiga att göra av med. Enligt Swrves rapport spenderar genomsnittsspelaren runt 180 kronor (24,93 dollar) i månaden medan Kingspelarna endast pungar ut med runt 140 kronor (19,54 dollar) var per månad.

Börsen fortsatt orolig
Antalet betalande spelare och summan de betalar är dock inte vad som oroar börsen. Trots att Kings senaste rapport visade upp en rejäl omsättningsökning, ett ökat användartal och en fortsatt hög lönsamhet, sjönk aktien tungt med 23 procent efter rapportpresentationen. King har lyckats göra sig mindre beroende av succéspelet Candy Crush Saga, men antalet Candy Crush-spelare minskar fortare än antalet spelare av företagets nya spel ökar, vilket har fått aktien att ligga kvar på samma låga nivå och företaget att skruva ner förväntningarna på sin Q3-rapport.

Ämnen