Annons

Mindre bolag nästa stora IOT-marknad

Tele2 satsar på IOT som tjänst med Telit

Tele2 M2M Global Services är på god väg uppnå sitt mål om att bli en miljardaffär, säger Rami Avidan, chef för enheten, till Mobilbusiness.

Publicerad Uppdaterad

– Små och mellanstora bolag kommer att vara den drivande kraften på marknaden för Internet of Things (IOT, eller sakernas Internet) framöver, men de har inte råd med de stora förskottsinvesteringar som hittills krävts för IOT-projekt, säger Rami Avidan, chef för Tele2 M2M Global Services, vid en presentation om operatörens senaste partnerskap med IOT-specialisten Telit, på Tele2 Arena i Stockholm.

Därför väljer man nu, tillsammans med Telit, att erbjuda en lång rad IOT-funktioner som tjänst. 
– Kunden kommer att betala en månadsavgift per enhet, svarar Rami Avidan på Mobilbusiness fråga om hur betalningsmodellen kommer att se ut.

Dan Amir, Business Unit manager för Telits affärsområde M2M Air, kompletterar:
– Istället för en kapitalinvestering blir det en operationsinvestering.

Telit har redan idag en stark position på IOT-marknaden med en andel på 40 procent på den europeiska marknaden för så kallade M2M-moduler. Under 2013 skeppade Telit 13,2 miljoner sådana moduler, en siffra som spås öka till 17 miljoner i år.

Tele2: IOT blir en miljardaffär inom en snar framtid
Samarbetet offentliggjordes idag, men bolagen har sedan augusti jobbat tillsammans och har till dagens datum ett femtiotal gemensamma kunder, en siffra som båda parter menar kommer att öka markant framöver.
– Vi har uppemot 150 pilotkunder just nu, säger Dan Amir på Telit.

Tele2 M2M Global Services har idag ett femtiotal anställda och samarbetar också med Tele2 Företag för försäljning. Med Telit får man tillgång till ytterligare 5 000 potentiella kunder.

M2M är Tele2:s nyaste affärsområde och det har sedan starten 2013 växt i rasande takt, säger Rami Avidan. Organisationen är på plats, enheten har ett femtiotal samarbetspartners med vilka Tele2 M2M Global Services kan leverera end-to-end-lösningar och har redan över 100 kunder, bland andra Audi, Bosch och Vattenfall.

– På mindre än ett år har Tele2 tagit en position på den europeiska M2M-marknaden och vi har varit mycket framgångsrika med försäljning, säger Rami Avidan.

Han påpekar ett par gånger under presentationen att Tele2:s satsning är en långsiktig sådan.
– Vårt mål är att bli en miljardaffär och vi ser att detta kommer att ske inom en snar framtid, säger han till Mobilbusiness.

Några exakta siffror får vi inte men Rami Avidan säger att tillväxten är snabb.
– Tillväxtkurvan går spikrakt uppåt, säger han.

Först ut med enkelt operatörsbyte
Samarbetet mellan Tele2 och Telit går ut på att bolagen har genomfört en teknisk integrering av de egna tjänsterna samt tillsammans säljer och levererar ett flertal nya värdeskapande tjänster, VAS, och uppkopplingslösningar. I produktmixen ingår bland annat modulhantering, positioneringstjänster, operatörsbyte, business intelligence, uppkopplingstjänster och automatisering.

Tre av komponenterna som Tele2 och Telit anser vara mest konkurrenskraftiga och differentierande är operatörsbyte samt modulhantering och automatisering.
– Där vi inte använder vår egen infrastruktur är det kritiskt att kunna fjärrstyra ett operatörsbyte, säger Rami Avidan.
– Dessutom är vi den enda operatören som inte per automatik styr mot den egna infrastrukturen, tillägger han.

Modulhanteringen handlar om att kunna fjärrstyra moduler och sim-kort, exempelvis styra om ett operatörsbyte när täckning saknas. Automatiseringen kan liknas vid IFTT för IOT, det vill säga att en händelse orsakar en ny händelse enligt principen "Om X händer så händer Y".
– Varför köar konsumenter för att få Apples senaste telefon? För att de beundrar Apple. Vi vill göra samma sak inom IOT, säger Dan Amir på Telit.