-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
71 miljoner pixlar
11K i mobilen om fyra år

En mobilskärm med upplösning från fantasin utvecklas i Sydkorea.
Initiativet Giga Korea, som drivs av koreanska regeringen, ska investera hela 26,5 miljoner dollar på att utveckla världens första 11K-display. Projektet kallas Endk och leds av Samsung i samarbete med tretton andra företag, både inhemska och internationella. 8K har knappt tagit första steget och det känns redan förlegat.
Nyheten kommer från ett tal av Chu Hye Yong som är ansvarig för den avdelning på Samsung Display som ansvarar för projektet. Talet hölls på “10th Display Field National Research Development Business General Workshop”, eller som vi skämtsamt gillar att förkorta det till, DFNRDBGW. Vi rekommenderar inte upprepning av risk för tungkramp.
Den smått ofattbara upplösningen ska kunna ge en illusion av 3D, något som hittils endast varit möjligt med speciallösningar. Tillverkare och utvecklare behöver kanske inte göra annat än att höja upplösningen för att vi ska kunna drömma oss in i skärmarna i framtiden. För att få perspektiv på hur hög upplösningen är så har marknadens mest högupplösta mobilskärmar idag 576 pixlar per tum (ppi). Skärmarna som projektet ämnar utveckla skulle få ett ppi-värde på 2250, nästan fyra gånger så högt.

Värdet utanför 3D i en så hög upplösning skulle kunna ligga i virtuell verklighet. Där menar bland annat Palmer Luckey, grundaren till företaget Oculus VR, att man inte slutar se pixlarna förrän upplösningen har uppnått 8K per öga. Intressant nog innebär 11K strax över dubbla antalet pixlar som en vanlig skärm med 8K har, vilket resulterar i lite mer än just 8K per öga. Med tanke på Samsungs involvering med just Oculus VR, som gett upphov till deras virtuella verklighetsdisplay Gear VR, är det möjligt att projektet är ett sätt att ligga ett steg före konkurrenterna på den outforskade marknaden.
Investeringen gäller de nästkommande fem åren och Chu Hye Yong säger att man hoppas tekniken överraskar marknaden.
– Några anser kanske att 11K-skärmar ger mer än någon ansvändare faktiskt behöver. Vi ser det här som något som kan vaar grunden för ytterligare utveckling av Koreansk skärmindustri och hjälpa oss ännu ett steg i utvecklingen, sade Yong under sitt tal.
Han menar att man som tidigast ska visa upp tekniken under Olympiska vinterspelen 2018 som ska hållas i Pyeongchang, Sydkorea.