Mobils sammanställning av tillverkarnas rapporter för 2010 visar att det är Apple som det gick bäst för, tätt följd av HTC. Även Blackberry-tillverkaren och Samsung gjorde ett riktigt bra fjolår. Allra sämst gick det för volymtrean LG.
Åtta av de största mobiltillverkarna har rapporterat för det gångna året. Tyvärr rapporterar inte de kinesiska uppstickarna Huawei och ZTE, men de rapporterande bolagen ger ändå en bra bild över utvecklingen. Vilka bolag är vinnare respektive förlorare? Vilka trender lyfter siffrorna fram? Mobil har sedan tidigare granskat samtliga rapporter och nu är det dags för att ställa alla tillverkare mot varandra.
De klassiska framgångsmåtten volymleveranser har under senaste åren fått mer och mer konkurrens av tillverkarnas intäkter. Exempelvis är Nokias försprång mot konkurrenterna otroligt stort, men bara när det gäller volymer. För intäkter skuggar konkurrenterna tack vare dyrare mobiler. Ett tydligt exempel på detta är att Nokias volym var hela 853 procent större än Iphones volym, men intäkterna var endast 31–32 procent större. Nokias intäkt per levererad mobil är strax under 70 euro (drygt 600 kronor) medan varje Iphone ger Apple motsvarande drygt 450 euro (ca 4 000 kronor).
Nokia är som ovan nämnt fortfarande världens största mobiltillverkare. Försprånget är väldigt stort i volym men omräknat till värde är försprånget inte alls lika stort. Samsung och Apple skuggar Nokia starkt. För helåret 2010 var volymtvåan Samsung även intäktstvåa. För sista kvartalet 2010 var faktiskt Apple intäktstvåa trots den relativt blygsamma volymen som ändå var nytt rekord.
Annons
Apples mycket goda utveckling förra året är skäl nog för en utnämning till "vinnaren 2010" även om uppstickaren HTC är den starkaste konkurrenten om utnämningen. Både Apple och HTC lyckades mer eller mindre dubblera sina volymer under 2010 utan att behöva sänka snittpriserna. Det som gör Apples prestation mer imponerande än HTC:s är att Apple gjorde sin volymdubblering från en betydligt högre nivå. Svagaste utvecklingen under år 2010 stod koreanska LG för med förluster i nästan alla fyra kvartalen samt en stagnerande volym och sjunkande snittpriser.
Annons
En stark trend 2010 var produktmixens utveckling. Den riktiga tillväxten fanns i smartphones. Samtliga tillverkare rapporterar god eller mycket god utveckling för just smartphones. Denna trend kommer att fortsätta under år 2011 om man får tro tillverkarnas prognoser. Efter Motorolas och Sony Ericssons starkare fokus på just smartphones senaste tiden innebär det att Nokia, Samsung och LG har blivit av med två klassiska konkurrenter för enklare och billigare mobiler, men å andra sidan lurar Huawei och ZTE med lågbudget-modeller.