Asiatiska marknaden har stor potential

Analytiker: AI-högtalare förbi surfplattor år 2021

Antalet installerade AI-högtalare kommer att överstiga antalet aktiverade surfplattor inom bara två års tid. Det är åtminstone vad analysfirman Canalys tror.

Publicerad Uppdaterad

Inte mindre än drygt 200 miljoner enheter kommer att utgöra den globala installationsbasen för så kallade AI-högtalare redan under slutet av året. Det hävdar analysfirman Canalys, som kommit med en färsk rapport om det allt mer populära segmentet på konsumentelektronikmarknaden. Det skulle innebära en ökning med 82,4 procent under 2019. Det är även fortsättningsvis USA som står för lejonparten av installationerna av nya AI-högtalare, men den asiatiska marknaden växer också kraftigt, inte minst den kinesiska som förutspås se en tillväxt i segmentet med 166 procent över året. I rena siffror innebär det att det förväntas säljas 59,9 miljoner AI-högtalare i Kina under 2019. Siffran för 2018 landade på 22,5 miljoner enheter. 

Passerar flera andra produktkategorier

Med en så stark tillväxt så kommer förstås AI-högtalarna inom en fullt överskådlig framtid att ha passerat en rad andra produktkategorier i antal installerade enheter. Canalys nämner bland annat att AI-högtalarna lär passera både aktivitetsarmband och smarta klockor redan i år. Och under 2021 beräknas segmentet även vara större än surfplattor. På den kinesiska marknaden finns varken Amazon Echo eller Google Home, och där är det framför allt Alibabas Tmall Genie, Xiaomis Xiao Ai och Baidus DuerOS som man tror kommer att gå starkast. Canalys nämner inte Apples Homepod, trots att den faktiskt finns i Kina sedan i januari i år. 

Källa