-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Inte lätt att bygga broar
Apple bakom problemen med Imessage-tjänsten Beeper Mini
Utvecklaren menar att det är Apple som orsakar kommunikationsproblemen, men att man är på gång med en lösning.
För några dagar sedan lanserade utvecklaren Beeper tjänsten Beeper Mini som gör det möjligt för Android-användare att sömlöst kommunicera med Imessage-användare. Under helgen har det dock varit en del problem för tjänsten som stundtals har legat nere, och en del användare rapporteras fortfarande inte ha tillgång till tjänsten. Ett av problemen som det orsakar för användarna är att meddelanden som skickas från Imessage till Beeper-användare försvinner spårlöst, så att Imessage-användare inte vet om ett meddelande har kommit fram, och Beeper-användaren inte vet att de borde ha fått ett meddelande.
I en konversation med publikationen TechCrunch säger Beeper-grundaren Eric Migicovsky att allt tyder på att det är Apple som aktivt blockerar tjänsten. Det är, i varje fall officiellt, oklart hur Apple ska ha kunnat blockera Beeper Minis då Apples servrar har sagts inte ska kunna skilja på Beeper Mini och en äkta Imessage, men Migicovsky säger att man nu har hittat en metod som ska göra det näst intill omöjligt för Apple att blockera tjänsten.
Uppdatering:
Nu har Apple officiellt yttrat sig i händelserna kring problemen med Beeper Mini i form av ett uttalande från Apples PR-chef Nadine Haija, där man bekräftar att det är Apple som har sett till att Beeper Mini inte fungerar. I uttalandet säger Haija att ”På Apple bygger vi våra produkter och tjänster med branschledande integritets- och säkerhetsteknik som ger användarna kontroll över sina data och skyddar personlig information. Vi vidtog åtgärder för att skydda våra användare genom att blockera tekniker som utnyttjar falska autentiseringsuppgifter för att få tillgång till iMessage. Dessa tekniker utgör betydande risker för användarnas säkerhet och integritet, inklusive risken för exponering av metadata och möjliggör oönskade meddelanden, skräppost och nätfiskeattacker. Vi kommer att fortsätta att göra uppdateringar i framtiden för att skydda våra användare.”
Även om man inte nämner Beeper Mini vid namn råder det ingen tvekan om att det är den tjänsten det handlar om, och att Apple aktivt har blockerat den.