-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Google kan vara på väg ut
Apple påstås överväga egen sökmotor

Allt fler tecken tyder på att Apple har för avsikt att satsa på ett större oberoende.
Varje år betalat Google flera miljarder dollar till Apple för att vara standardsökmotor i företagets webbläsare Safari. Enligt den senaste uppskattning uppgick den summan under 2022 till 18-20 miljarder dollar.
Det har under många år spekulerats i att Apple har för avsikt att lansera en egen sökmotor, dels för att öka sitt oberoende men också för att själva få tillgång den lukrativa annonsmarknaden. Det skulle även ge Apple större möjligheter att baka in sina egna tjänster som Apple Maps med flera i sökmotorn. Det skulle även ge Apple en allt större kontroll över annonsmarknaden, vilket är en marknad som man har lagt ett allt större fokus på den senaste tiden, inte minst genom att implementera fler annonser i App Store. Det skulle även kunna få företaget att minska sitt beroende av Microsoft, då man använder Microsofts sökmotor Bing för bland annat Siri-sökningar. Ryktena om en egen sökmotor har fått extra vind i seglen efter att Apple köpte de sökföretag som Topsy Labs och Laserlike.
Nu går publikationen Financial Times ut med information om allt fler indikationer om att Apple mer aktivt arbetar med att bygga upp en egen lösning i och med lanseringen av det företagsinriktade Apple Business Connect, samt att man har anställt den tidigare Google- och YouTube-chefen Keith Weisburg för en roll som beskrivs som att designa en plattform för mångsidig annonshantering.