-
PLUS
Nyheterna som gör mobilens batteri bättre
-
PLUS
Krönika: 7 års uppdateringar men laddkontakten är slut
-
PLUS
Duell: Vikbara Honor Magic V5 mot Samsung Galaxy Z Fold 7
-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
Klockor och armband
Apple tvåa på handleden
Enligt IDC sålde Apple 3,6 miljoner klockor under andra kvartalet - men man var inte störst.
IDC har mätt försäljningen i kategorin "wearables", som nog bäst kan översättas till klockor och armband på svenska. Det innebär att även rena stegräknare utöver smarta klockor ingår. Enligt IDC sålde Apple 3,6 miljoner enheter under årets andra kvartal. Extremt mycket för att vara en smart klocka, men inte tillräckligt för att göra dem störst i kategorin. I stället var det Fitbit, med 4,4 miljoner sålda enheter, som var störst i kategorin.
Samma period förra kvartalet sålde Fitbit 1,7 miljoner enheter (Apple sålde förstås inga alls), och hela affärsområdet har vuxit med imponerande 223 procent, från 5,6 miljoner till 18,1 miljoner för andra kvartalet, på ett år.
På tredjeplatsen finns kinesiska Xiaomi med 3,1 miljoner sålda enheter, som handikappas av begränsade distributionskanaler utanför Asien. Långt efter kommer Garmin med 0,7 miljoner enheter och Samsung med 0,6 miljoner sålda. Strax därunder finns Huawei och Jawbone.