-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 2): Mobiltillverkarnas framtidsutsikter
-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
Färska siffror från analysfirma
Både Googles och Apples appbutiker satte nya kvartalsrekord
Det blev nya rekord för både Googles Playbutik och Apples motsvarighet App Store under sista kvartalet 2017, om än på helt olika sätt. Google noterar fler nedladdningar än någonsin tidigare, medan Apple kan glädjas åt att användarna spenderat mer pengar på appar under fjärde kvartalet 2017 än något tidigare kvartal.
Det är som det brukar vara. Google har i särklass flest nedladdningar, men Apple tjänar ändå betydligt mer pengar på appar. Förklaringen står med största sannolikhet att finna i att Android har en långt större marknadsandel globalt än IOS, samt att Iphone är en förhållandevis dyr telefonmodell vilket leder till att man har en generellt sett mer köpstark målgrupp. Under det sista kvartalet 2017 slog hur som helst både Google och Apple nya rekord med sina respektive app-butiker. Det visar färska data från analysfirman App Annie. Inte mindre än 19 miljarder appar laddades ned från Googles Playbutik under det gångna året, vilket gör att man på så vis är 145 procent större än Apples App Store. Stora delar av ökningen i Playbutiken tillskrivs framgångarna för Android på nya marknader som Indonesien, Indien och Brasilien.
Apple drog in 91 miljarder
Tittar man på hur mycket pengar användarna spenderar så lade IOS-användarna inte mindre än motsvarande 91 miljarder kronor på appar under fjärde kvartalet 2017. Det innebär att IOS-användarna spenderade nästan dubbelt så mycket på appar som Android-användarna. Tittar man närmare på vilka typer av appar som haft störst medgång under 2017 års sista månader så utmärker sig finans-appar av olika slag för IOS. Intresset för kryptovalutor tros ha haft en avgörande roll för den utvecklingen.