-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Färska siffror från analysfirma
Både Googles och Apples appbutiker satte nya kvartalsrekord
Det blev nya rekord för både Googles Playbutik och Apples motsvarighet App Store under sista kvartalet 2017, om än på helt olika sätt. Google noterar fler nedladdningar än någonsin tidigare, medan Apple kan glädjas åt att användarna spenderat mer pengar på appar under fjärde kvartalet 2017 än något tidigare kvartal.
Det är som det brukar vara. Google har i särklass flest nedladdningar, men Apple tjänar ändå betydligt mer pengar på appar. Förklaringen står med största sannolikhet att finna i att Android har en långt större marknadsandel globalt än IOS, samt att Iphone är en förhållandevis dyr telefonmodell vilket leder till att man har en generellt sett mer köpstark målgrupp. Under det sista kvartalet 2017 slog hur som helst både Google och Apple nya rekord med sina respektive app-butiker. Det visar färska data från analysfirman App Annie. Inte mindre än 19 miljarder appar laddades ned från Googles Playbutik under det gångna året, vilket gör att man på så vis är 145 procent större än Apples App Store. Stora delar av ökningen i Playbutiken tillskrivs framgångarna för Android på nya marknader som Indonesien, Indien och Brasilien.
Apple drog in 91 miljarder
Tittar man på hur mycket pengar användarna spenderar så lade IOS-användarna inte mindre än motsvarande 91 miljarder kronor på appar under fjärde kvartalet 2017. Det innebär att IOS-användarna spenderade nästan dubbelt så mycket på appar som Android-användarna. Tittar man närmare på vilka typer av appar som haft störst medgång under 2017 års sista månader så utmärker sig finans-appar av olika slag för IOS. Intresset för kryptovalutor tros ha haft en avgörande roll för den utvecklingen.