https://www.mobil.se/nyheter/chrome-f-r-filter-mot-irriterande-annonser
563495
Nyheter
Uppgifter

Chrome får filter mot irriterande annonser

Färre irriterande och skadliga annonser. Vem vill inte ha det?
[{ msrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/teaser-705/public/chrome1-1.png?itok=j6wVePWc', src: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/styles/retina/public/chrome1-1.png?itok=iJ8ukE82', osrc: 'https://www.mobil.se/sites/mobil.se/files/chrome1-1.png', w: 738, h: 415, title: 'Färre irriterande och skadliga annonser. Vem vill inte ha det? ' },]
Den som använder Chrome kommer inom kort att slippa annonser som kan vara skadliga eller irriterande på något sätt. Detta då Google står i begrepp att lansera ett filter för sin populära webbläsare, hävdar Wall Street Journal.

Det har snackats en hel del om att Google eventuellt skulle bygga in annonsblockering i webbläsaren Chrome, något som onekligen vore en paradox med tanke på hur Google tjänar merparten av sina pengar. Men nu kommer uppgifter som både bekräftar och samtidigt dementerar den saken. Det är Wall Street Journal som hävdar att det inte handlar om regelrätt annonsblockering, utan om ett filter som plockar bort och varnar för annonser som antingen är irriterande eller skadliga. Målet ska vara att skapa en trevligare webbupplevelse. 

Ger annonsörerna en chans

Google vill förstås inte vara helt omöjliga, utan ska enligt uppgifterna nu ha börjat informera annonsörer och samarbetspartners om de riktlinjer och tankar man har, så att man har några månader på sig att anpassa sajter och annonser efter filtret. Den standard man för närvarande sägs följa är den som industrikoalitionen Coalition for Better Ads satt upp. Men Wall Street Journal påpekar att riktlinjerna kan komma att ändras på vägen. Google ska ha jobbat på saken sedan i april, och enligt många bedömare är det ett sätt för sökjätten att skaffa sig bättre kontroll över annonsblockerings-fenomenet, något vars villkor i dagsläget nästan helt och hållet dikteras av tredjeparts-utvecklare.