-
PLUS
Krönika: Konsumentverket får städa när 2g och 3g stänger ner
-
PLUS
Krönika: Det här behöver Samsung göra för att lyckas 2026
-
PLUS
Så länge håller en mobil, snabbladdningens effekt och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Tre mobilhändelser som blir mina höjdpunkter 2026
-
PLUS
Mobil förutsäger mobilåret 2026 (del 1)
-
PLUS
Årets bästa produkter och viktigaste händelser – Mobil sammanfattar 2025
-
PLUS
Krönika: Okej, men hur agerar mobiloperatörerna i kaoset?
-
PLUS
Mobil svarar om telefonerna som blockeras i 2G- och 3G-nedstängningen
-
PLUS
PTS bär skulden när mobiler spärras med kort varsel
-
PLUS
Krönika: Bästa prylen jag någonsin köpt
Berör stort antal användare
Därför kan du inte logga in på Facebook eller Instagram
Facebook och Instagram har stora tekniska problem. Användare får meddelande om att sessionen har gått ut och att du därför ska logga in igen. Men det går inte.
Användare av Facebook och Instagram rapporterar att de loggas ut och sedan inte kan logga in igen. Trots att rätt lösenord används. Problemet berör enligt sajten Downdetector ett stort antal användare, flera hundra tusen, och Mobil har själva kunnat återskapa problemet på flera olika svenska konton. Det är alltså ett brett förekommande problem.
Facebook känner till problemen och arbetar för att lösa dem
I ett uttalande på konkurrerande plattformen X (tidigare Twitter) säger kommunikationschefen på Meta Andy Stone en halvtimme efter att felen uppdagats att de känner till problemen användare har med att komma in på tjänsterna och arbetar för att lösa detta. Vid 17.40-tiden kan Mobil konstatera att inloggningen åter fungerar och att problemet därmed tycks åtgärdat. På sajten Metastatus kan man följa status för Metas tjänster och där rappporteras i skrivande stund att tjänsterna är på väg upp igen och att problemet är löst.
Problemen berör Facebook, Facebook Messenger, Instagram och Threads och det handlar om tjänsterna i sin helhet, vilket alltså gäller appar såväl som via datorn och webbläsare. Problemen är också enligt sajten geografiskt spridda över ett stort antal länder.
Meta som ligger bakom tjänsterna Facebook och Instagram har ännu inte gått ut med något meddelande om orsaken, men vi kan konstatera att Whatsapp, som även den tjänsten kommer från Meta, inte verkar drabbats av några problem.
Problemen för Facebook och Instagram började vid 16.30-tiden på tisdagseftermiddagen.
Uppmanas att logga in på nytt
Det meddelande du som användare får säger att sessionen har gått ut och att du därför är tvungen att logga in på nytt. När användare provar detta så går det dock inte, trots att rätt lösenord används.