-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
Facebook dominerar
Det här är årtiondets mest populära appar
Vi lämnar inom kort 2010-talet och det har blivit dags att summera decenniet. Analysfirman App Annie gör det med en lista över de mest populära apparna.
2019 års mest populära appar i all ära, men vi firar ju faktiskt in ett nytt årtionde inom kort. Analysfirman App Annie bjuder därför utöver sin årligen återkommande årslista även på en lista över decenniets mest nedladdade appar. Och det är föga förvånande Facebook som dominerar toalt på listans övre halva. Facebooks huvud-app ligger etta, meddelandetjänsterna Messenger och Whatsapp ligger tvåa respektive trea, och på fjärdeplatsen hittar vi Instagram. Snapchat, Skype, Tiktok, UC Browser, Youtube och Twitter följer sedan i nämnd ordning. UC Browser är väl kanske den app som klingar mest obekant i västerländska öron, och det är inte så konstigt då det handlar om en Singapore/Kina-baserad webbläsare som är mer populär än Googles Chrome på flera håll i Asien.
App Annie listar även de appar som konsumenterna spenderat mest pengar på under de tio senaste åren, och då hamnar Netflix överst. Tinder, Pandora Music, Tencent Video, Line, iQIYI, Spotify, Youtube, HBO Now och Kwai följer på listan. De mer obekanta namnen i vår del av världen är återigen kinesiska eller japanska appar. Det mest nedladdade spelet under 2010-talet är Subway Surfers, något som inte minst beror på att appen varit extremt populär på den indiska marknaden. Svenska Candy Crush Saga, som nog många hade förväntat sig skulle nypa förstaplatsen, får nöja sig med silvermedaljen.