Det svartnar för Blackberry

Den kanadensiska mobiltillverkaren Research in Motion har tvingats vinstvarna, främst till följd av vikande försäljning av surfplattan Playbook. Men även Blackberry-mobilerna har börjat tappa i volym.

Publicerad Uppdaterad

Blackberry-bolaget Research in Motion (RIM) har med cirka två veckor i förväg till den planerade kvartalsrapporten (15:e december) gått ut med preliminära siffror vars nivåer innebär en så kallad vinstvarning. Playbook-surfplattan säljer för dåligt och detta drabbar naturligtvis tillverkarens omsättning och vinst som kommer att bli sämre än tidigare prognoser.

Aktiekursen trycktes ner med cirka 10 procent på beskedet vilket värderar bolaget till 8,73 miljarder dollar. Aktiekursen är nu praktiskt taget nere på 7,5-årslägsta.

äng>

Sedan säljstarten i mitten av april i år har försäljningen successivt minskat till återförsäljarledet. Från mitten av april till slutet av maj såldes cirka 500 000 enheter. Under perioden juni till och augusti såldes ungefär 200 000 enheter och nu har volymen minskat ytterligare något till cirka 150 000 exemplar under september–november.

Volymen till slutkunder har sedan säljstarten i april varit betydligt lägre än volymen till återförsäljarna, men under senaste kvartalet har slutkunderna kommit ikapp och förbi återförsäljarnas köptakt som dock ständigt har avtagit.

Trots detta så sitter RIM på stora Playbook-lager, vars värde minskar med tiden. Dessutom bleknar volymerna i skuggan av värsta konkurrenten Ipad från Apple. RIM tänker inte ge upp sin satsning på surfplattor för att det har gått dåligt hittills, tvärtom kommer det att läggas i en högre växel för att försöka vända på den negativa trenden av sina leveranser till återförsäljarna och slutkunder.

Den högre växeln uppges handla om att en ökad – och kostsam – kampanj-dos anses nödvändig. Dessutom hoppas bolaget att den försenade systemversionen 2.0 skall hjälpa volymerna åt rätt håll när den premilimärt släpps i februari 2012 till samtliga existerande kunder.

äng>

äng>

Utöver att det går mycket trögt för Playbook har de tidigare så framgångsrika Blackberry-mobilerna börjat tappa i volym trots att smartphonebranschen är stekhet med kraftig tillväxt. Under perioden september till och med november lyckades bolaget förvisso nå sitt mål om 13,5–14,5 miljoner sålda mobiler men de 14,1 miljoner enheterna innebär trots allt en minskning från samma period förra året då 14,2 miljoner såldes. Därmed har Blackberry-mobilerna uppvisat minskade volymer två kvartal i rad jämfört med samma period året före.

De kommande kvartalen kommer det visa sig om RIM lyckas vända på den senaste tidens negativa trend.

äng>äng>