-
PLUS
Krönika Apple Intelligence: Skrattretande
-
PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
-
PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
-
PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
Google köper Songza
Expertdesignade låtlistor kommer till Google Play Music
Med sitt senaste köp tar Google upp kampen mot Apple och musiktjänsten Beats.
I tisdags meddelade Google att sökannonseringsjätten har förvärvat musikstreamingtjänsten Songza. Beskedet om köpet kommer bara veckor efter att Apple betalade tre miljarder dollar för musikstreamingtjänsten Beats och intensifierar ytterligare kampen om användarna av smarta musiktjänster i vilken även Amazons Prime Music service deltar.
Songza, lanserad 2007, låter till skillnad från algoritmbaserade Spotify och Pandora riktiga människor, exempelvis Rolling Stones-skribenter och DJ:s, handplocka och skräddarsy låtlistor som sedan matchas med en stor mängd information om vad användaren vill lyssna på beroende på tidpunkt, väder, aktivitet och humör.
Enligt Google kommer Songza för tillfället inte förändras, men delar av tjänsten ska integreras i Google Play Musics redan avancerade musikförslagsfunktioner. Även möjligheterna att använda Songza ihop med Youtube och andra Googletjänster ska undersökas.
– Det här är bara början, sa Songzas vd Elias Roman dagen efter köpet till Mashable, och föreställde sig i framtiden inte bara bättre anpassade låtlistor, men även Songza-anpassade podcasts och nyheter.
Köpesumma och köpevillkor för den sedan länge omryktade affären är okända.
