-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Google köper Songza
Expertdesignade låtlistor kommer till Google Play Music

Med sitt senaste köp tar Google upp kampen mot Apple och musiktjänsten Beats.
I tisdags meddelade Google att sökannonseringsjätten har förvärvat musikstreamingtjänsten Songza. Beskedet om köpet kommer bara veckor efter att Apple betalade tre miljarder dollar för musikstreamingtjänsten Beats och intensifierar ytterligare kampen om användarna av smarta musiktjänster i vilken även Amazons Prime Music service deltar.
Songza, lanserad 2007, låter till skillnad från algoritmbaserade Spotify och Pandora riktiga människor, exempelvis Rolling Stones-skribenter och DJ:s, handplocka och skräddarsy låtlistor som sedan matchas med en stor mängd information om vad användaren vill lyssna på beroende på tidpunkt, väder, aktivitet och humör.
Enligt Google kommer Songza för tillfället inte förändras, men delar av tjänsten ska integreras i Google Play Musics redan avancerade musikförslagsfunktioner. Även möjligheterna att använda Songza ihop med Youtube och andra Googletjänster ska undersökas.
– Det här är bara början, sa Songzas vd Elias Roman dagen efter köpet till Mashable, och föreställde sig i framtiden inte bara bättre anpassade låtlistor, men även Songza-anpassade podcasts och nyheter.
Köpesumma och köpevillkor för den sedan länge omryktade affären är okända.