-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Siffror från datasäkerhetsfirma
Färsk rapport avslöjar vilka telefoner som drabbas mest av fel

Datasäkerhetsfirman Blancco har nu släppt sin återkommande rapport ”State of Mobile Device Repair & Security” för årets första kvartal. Och siffrorna visar att det är Samsungs telefoner som har högst felprocent på Android-sidan. Av Apples telefoner är det specifikt modellen Iphone 6 som strular mest.
Datasäkerhetsfirman Blancco grundades i Finland och har specialiserat sig primärt på radering av data. Bland kunderna finns primärt större organisationer och myndigheter, som har ett behov av att säkerställa att hemlig information verkligen försvinner för gott från utfasade enheter. Men man producerar också en rapport kallad ”State of Mobile Device Repair & Security” varje kvartal, där man sammanställer data kring alla de enheter som lämnas in till företaget från operatörer och återförsäljare. Det hela ger en ganska god inblick i hur frekvent förekommande problem med olika produkter är. Och när det gäller årets första kvartal så står Samsung ut. Den koreanska elektronikjättens enheter hade under perioden en felfrekvens på hela 27,4 procent, vilket kan jämföras med 15,2 procent för Apple, 14,2 procent för Xiaomi och 9,6 procent för Motorola.
Iphone 6 Apples sämsta enhet
Bryter man ned Apples siffror i specifika modeller så står Iphone 6 ut lite extra med en felfrekvens på 22 procent. På andra plats kommer Iphone 6S med en felfrekvens på 16 procent. Någon liknande nedbrytning för specifika modeller finns inte för Samsungs telefoner i rapporten. De vanligaste felen bland Android-telefonerna var allmänna problem med prestandan, kamerafel samt mikrofon- och batterirelaterade fel. För Apples del handlar det i huvudsak om problem med bluetooth och Wi-fi, men det förekommer även problem med tillkopplade headsets och mobildata. En trist slutsats som man kan dra av rapporten är att problem med prestandan ökat stadigt på Android-enheter. Den typen av fel stod för 10 procent av alla fel under samma kvartal förra året, medan siffran nu ligger på 34 procent.