Fortfarande svalt konsumentintresse för mobil-tv

Många är de operatörer och mobiltillverkare som sätter sitt hopp till att mobil-tv ska driva marknaden lika bra som mobil musik har gjort. En studie som analysföretaget Gartner gjort visar dock att konsumentintresset för mobil-tv just nu inte är så högt som branschen hoppas.

Publicerad Senast uppdaterad

I måndags publicerades en rapport från Gartner om konsumentintresset för mobil-tv. Där visar det sig att det väcker lågt intresse från de europeiska användarna.

Enligt studien är det av oss européer är det bara runt 5 procent som säger att de är intresserade av att titta på tv eller ladda ner videofilmer till sina mobiler under det kommande året.

I Asien är siffran något högre. Där kan var femte användare tänka sig att titta på tv på sina mobiler.

Egentligen är det inte så underligt. Många tycker en liten skärm ger för liten bild för att det ska vara njutbart att titta på och har svårt att tänka sig att det kan vara intressant. Å andra sidan kan man fråga sig hur många som verkligen har haft möjlighet att pröva på att titta på mobil-tv.

I Sverige pågår just nu en kamp mellan å ena sidan marksänd HDTV och mobil-tv. Det är trångt om signalutrymme i luften. Rapporter som den här kan säkert komma att användas som slagträ i den debatten.

Samtidigt har en segdragen strid om mobil tv-standarder utspelats, där man nu i Europa bestämt sig för att använda tekniken DVB-H. En liknande diskussion har förts på det området, eftersom DVB-H enkelt uttryckt är en rundsändningsteknik där ett visst eterutrymme reserveras för varje kanal, till skillnad från exempelvis mobil tv-tekniken MBMS, som är mer internetliknande.