- 
                    
                            PLUS
Oppo om Hasselblad, europeisk expansion och hur de ska lyckas
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Till botten med Oppo och Oneplus
 - 
                    
                            PLUS
Oneplus Sverigechef berättar om Oneplus 15 och AI på svenska
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
 - 
                    
                            PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
 - 
                    
                            PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
 - 
                    
                            PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
 - 
                    
                            PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
 
Analysfirmans uppskattning
”Google betalar 24 miljarder för att vara förvald sökmotor på IOS”
        Analysfirman Bernstein har gjort en uppskattning av vad Google betalar för att behålla sin plats som förvald sökmotor på Apples IOS-enheter. Och det är inga småpengar det handlar om, direkt.
Man kan förstås ifrågasätta huruvida det verkligen är värt motsvarande 24,4 miljarder kronor (3 miljarder dollar) om året att vara den förvalda sökmotorn på Apples Iphone. Men om man betänker att IOS faktiskt står för hälften av de mobilbaserade sökintäkterna för Google, så ser det helt plötsligt kanske inte ut som en särskilt dum idé. Prisutvecklingen har dock varit minst sagt brutal. För bara tre år sedan betalade Google motsvarande 8,2 miljarder kronor för samma sak, vilket framgår av domstolsdokument som Bernstein tittat närmare på.
Vågar inte chansa
Google borde enligt Bernstein-analytikern A.M. Sacconaghi Jr förvisso kunna chansa på att Apple låter dem vara kvar som förvald sökmotor, eftersom man helt enkelt har den ställning man har på sökmarknaden. Möjligen skulle Apple inte vilja byta ut Google ändå. Men Google vill sannolikt helt enkelt inte chansa, tror Sacconaghi. 
Licensieringsavgiften utgör sannolikt en mycket stor del av Apples intäkter på tjänstesidan, skriver CNBC.