Världens mest värdefulla varumärke

Google går om Apple som varumärke

Google är världens mest värdefulla varumärke, enligt en ny mätning.

Google är nu världens mest värdefulla varumärke och går om Apple, som halkar ner till nummer två.

Publicerad Senast uppdaterad

Den internationella varumärkesbyrån Millward Browns årliga utredning visar att Google nu är världens mest värdefulla varumärke. Sedan fjolårets listning har varumärket för Google ökat i värde med 40 procent, för att nu värderas till 159 miljarder dollar. Apple, som låg på första plats förra året, har samtidigt fått se varumärket minska i värde med 20 procent till 148 miljarder dollar.

De båda bolagen ligger dock tryggt i toppen. Avståndet från Apples andraplats till tredjeplatsen, som innehas av IBM, är nämligen nästan 40 miljarder dollar.

Mätningen domineras stort av amerikanska företag och vad teknikföretag beträffar så återfinns även Microsoft och Amazon bland världens tio högst värderade varumärken. Värderingen är baserad på en uträkning som utgår från konsumentundersökningar samt den ekonomiska situationen för företagen.

Endast ett svenskt företag återfinns på topp 100-listan. Ikea kvalar in på plats 50, med ett varumärke som värderas till cirka 19 miljarder dollar.

Källa