-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
Obekräftade uppgifter
Google planerar annonsblockering direkt i Chrome

Enligt källor till Wall Street Journal ska Google stå i begrepp att implementera annonsblockering direkt i sin egen webbläsare Chrome. Detta då man vill ha kontroll på företeelsen.
”If You can't beat 'em, join 'em”, lyder ett gammalt amerikanskt talesätt. Och på sätt och vis kan man hävda att Google resonerar exakt så, om de uppgifter som källor till Wall Street Journal nu kommit med stämmer. För enligt dem planerar Google att bygga in annonsblockering i sin webbläsare Chrome. Planerna ska gälla både datorversionen och i mobila Chrome.
Motsägelsefullt
Man kan förstås undra varför en IT-jätte som tjänar enorma pengar på just online-annonsering skulle vilja blockera annonser. Men egentligen är det inte så konstigt som det kanske låter. Dels skulle annonblockeraren i Chrome inte blockera alla annonser, utan enbart de som inte följder de riktlinjer som satts upp av Coalition for Better Ads. Dels skulle en egen annonsblockerare ge Google kontroll över företeelsen på ett sätt som man inte kan få om människor använder en tredjepartslösning.
Irriterande annonser
Enligt uppgifterna skulle annonsblockeringen vara påslagen som grundinställning i Chrome, och om det hela blir verklighet så skulle det innebära att bland annat autospelande videoklipp med ljud skulle blockeras, liksom stora och irriterande annonser som förstör webbupplevelsen på ett avgörande sätt. Det råder inget tvivel om att annonsblockering i Chrome skulle få ett enormt genomslag, då webbläsaren idag har en marknadsandel på en bit över 52 procent globalt.