-
PLUS
Bättre mobiler i Europa med nya regler – Så får du glädje av dem
-
PLUS
Krönika: Uppdateringarna som gör Iphones kamera sämre
-
PLUS
Krönika: Bättre batteritid nära förestående
-
PLUS
Köp mobil billigt: Så gör du
-
PLUS
Krönika: Det bästa är inom räckhåll
-
PLUS
Vad hände med Samsungs samtalsinspelning och 8 andra frågor: Vi svarar
-
PLUS
8 smarta tips för Google Foto – Ta kontroll över bilderna i påsk
-
PLUS
Krönika: Nej AI, jag vill inte vara din kompis eller partner
-
PLUS
Kommentar: Hindren som stoppar Tre
-
PLUS
Tips: 8 knep till Googles anteckningsapp Keep
Obekräftade uppgifter
Google planerar annonsblockering direkt i Chrome

Enligt källor till Wall Street Journal ska Google stå i begrepp att implementera annonsblockering direkt i sin egen webbläsare Chrome. Detta då man vill ha kontroll på företeelsen.
”If You can't beat 'em, join 'em”, lyder ett gammalt amerikanskt talesätt. Och på sätt och vis kan man hävda att Google resonerar exakt så, om de uppgifter som källor till Wall Street Journal nu kommit med stämmer. För enligt dem planerar Google att bygga in annonsblockering i sin webbläsare Chrome. Planerna ska gälla både datorversionen och i mobila Chrome.
Motsägelsefullt
Man kan förstås undra varför en IT-jätte som tjänar enorma pengar på just online-annonsering skulle vilja blockera annonser. Men egentligen är det inte så konstigt som det kanske låter. Dels skulle annonblockeraren i Chrome inte blockera alla annonser, utan enbart de som inte följder de riktlinjer som satts upp av Coalition for Better Ads. Dels skulle en egen annonsblockerare ge Google kontroll över företeelsen på ett sätt som man inte kan få om människor använder en tredjepartslösning.
Irriterande annonser
Enligt uppgifterna skulle annonsblockeringen vara påslagen som grundinställning i Chrome, och om det hela blir verklighet så skulle det innebära att bland annat autospelande videoklipp med ljud skulle blockeras, liksom stora och irriterande annonser som förstör webbupplevelsen på ett avgörande sätt. Det råder inget tvivel om att annonsblockering i Chrome skulle få ett enormt genomslag, då webbläsaren idag har en marknadsandel på en bit över 52 procent globalt.