Intervju

Honorchefen: ”Vi är vår egen värsta konkurrent”

De riktar sig till unga och satsar mycket på design och samarbete med mjukvaruutvecklare. Det berättade Honors högsta chef när Mobil mötte honom som en av få inbjudna journalister.

Publicerad Uppdaterad

Honorchefen George Zhao berättar när Mobil träffar honom i Stockholm att de ser sig själva, via Huaweis andra telefonmodeller, som den största konkurrenten till nya Honor 8 som lanseras samma kväll.

– För att differentiera oss satsar vi stort på design då just designfrågor är viktiga för konsumenten. Vi kommer också lansera fler tillbehör som uppskattas av en yngre målgrupp, som klocka och headsets.

Under intervjun talade George Zhao även om de mjukvarusatsningar Huawei tidigare talat om samt vilka de främsta målgrupperna för Honor är.

Vi träffar George Zhao på Vaxholms Kastell strax utanför Stockholm och vi är en av få inbjudna journalister från hela Europa som får närvara på den presskonferens han håller här i samband med den stora lanseringen av Honor 8.

Vi hade tur. Det lätt strilande regnet kom först när vi anlände till Vaxholm. Himlen hade varit grå och hotfull under hela resan i de öppna snabbåtar som körde oss från Stockholms innerstad. Det var härligt ändå. Dessutom var jag full av förväntan med syftet för resan, den stora lanseringen av Honor 8. Väl framme lyckades vi alltså även få en plats på den eftertraktade presskonferensen med Honorchefen George Zhao. Tillsammans med annan europeisk media trängdes jag i Kastellets innandömen och möttes sedan av en pratglad Honorchef som svarade på våra frågor.

Användarupplevelsen är viktig
När min kollega Erik Mörner besökte Huaweis huvudkontor i Kina förra året pratade han med företrädare för Honor och Huawei om en diskussion med Spotify som då precis inletts. Tanken då var ett samarbete för att integrera Spotify i Huaweis produkter. George Zhao nämner inget om detta när jag ställer frågan utan väljer istället att tala om andra samarbeten med stora aktörer som Facebook och Booking.com, samt betonar att just användarupplevelsen är mycket viktig för Honor.

– Med lanseringen av Honorserien har vi medvetet vänt oss till en yngre målgrupp och vi satsar kontinuerligt på att förstärka upplevelsen för våra användare. Detta gör vi bland annat genom att ingå samarbete med olika mjukvaruleverantörer, säger George Zhao.

George Zhao berättar även att man tillsatt ett dedikerat globalt team som satsar på VR. Huawei visade upp sitt första VR-headset i april i år i Kina, men har inte presenterat några specifika planer för en europeisk lansering. George Zhao berättade dock att man idag i både Sverige och Finland jobbar extra hårt på att få till mjukvarusamarbeten som skall stärka användarupplevelsen, exempelvis inom mobila spel.

Samarbete med svenska Truecaller
Honors satsning på att stärka användarupplevelsen har i dagarna bekräftats ytterligare då man inlett ett samarbete med svenska Truecaller. ”Truecaller var ett självklart val för att förbättra de vanliga ringfunktionerna", säger George Zhao i ett uttalande när nyheten släpps.

Samarbetet innebär att appen Truecaller kommer förinstallerad i samtliga nya flaggskeppsmodeller från Huawei, med start i Honor 8 som Sverigelanserades i Vaxholm förra veckan och finns i svenska butiker sedan dess. Integrationen av appen börjar med Huaweis smartphones i USA, Mellanöstern & norra Afrika, sydöstra Asien och Indien med start i slutet av september. Förutom att ringa med appen så kommer användaren också att bland annat kunna söka efter nummer, blockera spam-samtal, samt kontrollera tillgänglighet och samtalslängd.