-
PLUS
Krönika: När en mobiltelefon förtjänar en allvarlig varning
-
PLUS
Mobil svarar: Uppdateringskrav, Doro-kritik, bättre ljud, Huawei-alternativ och mer
-
PLUS
Krönika: Att bryta dominans med bättre som inte är dyrare
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 2
-
PLUS
Krönika: Apple Watch i Android väcker drömmen
-
PLUS
Upptäck alla möjligheter med din Garmin-klocka – Våra bästa tips del 1
-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
“Ska tillbaka till tronen”
Huawei slutar inte med smartphones – inväntar kinesisk produktion av chipp

I en frågestund med personalen har Huaweis ordförande stakat ut framtidsplanen.
Huawei tappar placering efter placering på listan över de största smartphonetillverkarna, men det är inget som stoppar bolaget från att fortsätta satsa, eller i alla fall hålla ut, i väntan på bättre förutsättningar att konkurrera.
– Vårt största problem just nu är att vi inte kan tillverka mobiltelefoner. Det sade ordföranden Guo Ping i samtal med personalen enligt CNBC som tagit del av en utskrift av samtalen som förts. Huawei har kvar kompetens att designa telefoner, men de har inte tillgång till de komponenter som krävs för att bygga telefoner som både har prestanda och låg strömförbrukning. Det har den amerikanska blockaden satt stopp för.
Idag är inhemska chipptillverkare i Kina inget alternativ för att få fram de komponenter som Huawei behöver, men de är ändå den väg som Huawei hoppas på. Guo sade till Huawei-personalen att bolaget inte kommer att ge upp och lämna smartphonemarknaden utan istället stödja inhemska chippmakare. När deras kapacitet är tillräcklig för Huaweis behov så förväntar sig Guo att bolaget åter ska inte bara konkurrera globalt utan även bli världens främsta smartphonetillverkare.
Huawei lanserade nyligen Huawei P50 Pro, men det finns inga tecken på att den ska lanseras i Sverige eller i större skala utanför hemmamarknaden Kina.