-
PLUS
Krönika: Alla kan inte köpa begagnat
-
PLUS
7 viktigaste nyheterna som kommer till Iphone, Ipad och Apple Watch
-
PLUS
Sju mobiltips för semestern – mer uppkopplad, billigare, smartare
-
PLUS
Krönika: Mobiltillverkarna låter andra göra jobbet
-
PLUS
Krönika: Hoppet lever – IOS och Android kan visa innovationskraft
-
PLUS
Mobil svarar: Airtag-alternativ, mobil för hörapparat, Sony Xperia och bäst från Google
-
PLUS
Krönika: Sonys resa från störst till obefintlig
-
PLUS
28 mobilabonnemang för under 200 kronor i månaden
-
PLUS
Krönika: Mobilen halkade och störtade ner i asfalten
-
PLUS
I stället för Gmail: Bättre e-post i mobilen
Ännu en tillverkare redo att ge sig in i leken
Huawei tar patent på gränssnitt för kamera under skärmen

Även Huawei tycks ha planer på att implementera en selfiekamera bakom skärmen. Det framgår av ett antal patent som nu uppmärksammats.
Det var inte helt oväntat Oppo som hann först med att visa upp teknologi som medger att man placerar en selfiekamera bakom skärmen. Lösningen lämnar fortfarande en del i övrigt att önska när det gäller bildkvalitén, men det ser åtminstone lovande ut så här långt. Fördelen med lösningen är så klart att man slipper såväl sensorpaneler som kamerahål och pop-up-lösningar och därmed frigör hela telefonens frontstycke för skärmen. Även Vivo och Xiaomi påstås ha prototyper på liknande lösningar redo. Och att döma av ett antal färska patentansökningar som lämnats in, så tycks även Huawei ha någonting liknande på gång.
Kameran i hörnet
Av patentdokumenten – som uppmärksammats av den tyska sajten Winfuture – framgår det hur Huawei har tänkt sig att gränssnittet ska fungera med en skärmintegrerad selfiekamera. Bland annat visar man hur information av olika slag dyker upp beroende på hur man för tillfället använder telefonen. En intressant detalj är att man har valt att placera selfiekameran i ena hörnet av telefonen, det vill säga på samma ställe som man idag har ett kamerahål på telefonmodellerna Honor View 20 och Nova 5i. Det bör påpekas att en patentansökan kan handla mer om att man vill skydda idéer än att man faktiskt har en produkt på gång.