Konsumenternas fiende nummer ett: Telia
Ärendena där det är mobiltelefonikunder som fått rätt i Allmänna reklamationsnämnden mot Telia, men där Telia totalt struntat i att följa nämndens rekommendationer är dominerande. I hela nio fall, under tre år, har Telia valt att nonchalera Allmänna reklamationsnämndens beslut.
Av de nio fallen där Telia inte följt nämndens beslut handlar sju om missnöjda mobilkunder.
Lillemor Cöster är en av många konsumenter som fått rätt mot Telia. Hon väntar fortfarande på 3 765 kronor i ersättning för en icke fungerande mobiltelefon.
Hon köpte mobiltelefonen av Telia i april 1998. I butiken förklarade hon att hon främst tänkte använda telefonen i sommarstugan, som ligger 20 mil norr om Göteborg.
Försäljaren visade då täckningskartor och sade att det inte skulle vara några problem med Telia. Men det visade sig snart att telefonen inte hade täckning vid sommarstugan.
- Telias sätt att agera är mycket ovanligt. Det är allmänt accepterat som "god sed" i näringslivet att följa nämndens rekommendationer, säger Torsten Palm, byråchef på Allmänna reklamationsnämnden, till Expressen.
Telias chef för kundrelationer Ralph Arnestig säger till Expressen att det skulle bli för dyrt om alla kunder med likartade problem skulle få ersättning. I till exempel det fall där telefonen saknade utlovad täckning blir det alltså ingen kompensation.
- I de fallen handlar det om eventuella ekonomiska konsekvenser för oss. I vissa fall skulle det kunna handla om hundratals miljoner om alla våra kunder skulle få samma sorts kompensation. För kostsamt, helt enkelt, säger Hans G Larsson, presschef på Telia till Expressen.
(Med utgångspunkt från detta kan man ju undra hur många det egentligen är som inte får utlovad täckning av Telia - med tanke på att detta problem skulle "bli så kostsamt" för Telia att ersätta red. anm.)